عسل طبیعی در واقع ضد سرطان بوده و همچنین در قالب درمانی برای این بیماری، در حین و بعد از مبتلا شدن بدان استفاده می گردد.
یکی از شواهد شگفت آور نقش توانمند عسل در بهبود سیستم ایمنی، از مطالعه ای ناشی شده که در آن از عسل برای درمان بیماران سرطانی استفاده شده است.

عسل و سرطان
این نتایج را که عده ای از دانشمندان گزارش داده اند؛ در چندین بیمارستان در اسرائیل برروی بیماران شدیدا بدحال سرطانی دچار انواع سرطان انجام گرفته است.

این بیماران همگی نوتروپنی همراه با تب حاد داشتند، بیماری خطرناکی که در آن تعداد سلول های خونی به گونه خطرناکی پایین است. همه بیماران نیاز به درمان با فاکتور محرک کولونی داشتند، داروی گران قیمتی که برای بالا بردن پاسخ ایمنی به بیماران داده می شود.

عسل و شیمی درمانی
به بیماران، که همگی تحت درمان با انواع پروتکل های شیمی درمانی قرار گرفته بودند، به مدت پنج روز پیش از شروع دومین دوره شیمی درمانی، عسل داده شد. به شکل قابل ملاحظه پس از درمان با عسل هیچ گونه بازگشت نوتروپنی دیده نشد.
بیش تر بیماران واقع در گروه مطالعه، افزایش شمارش نوتروفیل، کاهش وقوع ترومبوسیتوپنی(شمارش پایین پلاکت)، و سطوح هموگلوبین تثبیت شده در بیش از 11 گرم/دسی لیتر را نشان دادند.