عسل بر درد معده یا سوزش آن، همچون نقش مرهم بر زخم را داشته و به عبارت بهتر عسل یک دارو و درمان طبیعی برای این گونه مشکلات و بیماری هاست.
بسیاری از موارد زخم های معده، ورم معده، ورم اثنی عشر و سرطان بر اثر باکتری هلیکو باکتر پیلوری پدید می آید. آنتی بیوتیک های تجویز شده برای عفونت های ناشی از آن گران قیمت است و اغلب با عوارضی جانبی همراه است در حالی که باکتری های طبیعی معده و روده را هم از بین می برد.

عسل درمانی برای معده و روده
عسل ماده ضد باکتریایی بسیار قوی است (که حتی تعدادی از سویه های مقاوم باکتری ها را می کشد) و این اثر خود را در غلظت هایی به مقدار 5 تا 15 درصد ظاهر می سازد.
شاید بهترین خبر این باشد که عسل هیچگونه عارضه جانبی ندارد و می توان بدون هیچ خطری آن را به طور مرتب مصرف کرد.

همچنین عسل پروبیوتیکی بسیار کارآمد است، یعنی حاوی باکتری های بالقوه سودمندی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم و دیگر ترکیبات باقی مانده این باکتری هاست.
چندین بررسی پژوهشی آثار مثبت پروبیوتیک ها بر روی سلامت معده و روده را، همچون بهبود و کنترل عدم تحمل لاکتوز، جلوگیری از سرطان کولون، پایین آوردن کلسترول، پایین آوردن فشار خون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش تورم، تسکین علائم روده تحریک پذیر و علائم کولیت، جلوگیری از رشد باکتری های زیان آور در شرایط استرس، نشان داده است.