فواید و خواص بی نظیر انواع عسل مانوکا، بی تردید موجب معروفیت آن شده ولی با توجه به تولید اندک این عسل خاص در جهان فروش و عرضه آن نیز با محدودیت روبرو می باشد.
امروزه با توجه به اینکه همواره مصرف کنندگان عسل در دنیا، به دنبال طبیعی ترین و خالص ترین نوع عسل بوده اند، گفتنی است که عسل مانوکا توانسته خواص منحصربفردی را دارا باشد که در حال حاضر، خواهان فراوانی را در کل دنیا و به خصوص در کشور ما، داشته است.
درخت و گیاه مانوکا، شاید تنها گونه ای از گیاه دارویی بوده که در کشور ما رویش نداشته و آن را بومی استرالیا و نیوزیلند دانسته است که توانسته توسط مراکز معتبر فروش در کشور، به مصرف کنندگان عسل در کشور، عرضه گردد.

همچنین به دلیل تقاضاهایی که در کل دنیا برای این نوع عسل خالص و ناب وجود دارد، قیمت خرید و فروش انواع عسل مانوکا همواره بسیار گران بوده و مشتریان منحصربه فردی دارد.

عسل مانوکا چیست؟

همانطور که متوجه شدید، عسل مانوکا، گونه ای از عسل برداشت شده در منطقه نیوزیلند استرالیا نام داشته که از شهد درخت مانوکا با نام علمی Leptospermum scoparium تهیه شده و از کیفیت بالایی هم برخوردار بوده و آن را طبیعی ترین عسل دنیا می شناسند.
متیل گلی اکسال یا mgo، یکی از موادی است که در انواع عسل های مختلف ممکن است به مقادیر ناچیز یافت شود، اما این ماده در اصل به آنچه که متخصصان آن را عامل منحصر به فرد عسل مانوکا نامیده اند ارتباط پیدا می کند. به طوری که با غلظت بالا در عسل تهیه شده از گل های بوته مانوکا در نیوزیلند یافت می شود.

فواید و خواص عسل مانوکا

در ژانویه سال 2008 پرفسور توماس هنله رئیس انستیتو شیمی مواد غذایی در دانشگاه صنعتی درسدن مقاله ای را منتشر کرد که در آن بدون هیچ گونه ابهامی برای نخستین بار نشان داده شده بود که متیل گلی اکسال عامل اثر ضد باکتریایی عسل مانوکا است.
محققین دانشگاه 40 نمونه عسل از منابع مختلف سراسر دنیا از جمله نیوزیلند را آنالیز کردند. آن ها دریافتند که سطح متیل گلی اکسال در عسل مانوکا 1000 برابر عسل های مناطق دیگر دنیاست.

عسل مانوکا

واقعیت مهمی که باید بدان اشاره شود این است که همه عسل ها بدون توجه به نوع آن ها، دارای تعدادی از خواص هستند که آن ها را در مقابله با باکتری ها کارآمد می سازد.
خوشبختانه mgo در بسیاری از عسل ها موجود نیست و یا میزان آن کم است؛ چرا که در غیر این صورت هیچ یک از عسل ها قابل مصرف نبودند.

عسل مانوکا

عسل های حاوی آن نظیر عسل مانوکا که بطور خاص برای درمان های موضعی، عفونت های پوستی و همچنین سوختگی ها و زخم ها بکار می رود؛ نباید مصرف شود به ویژه اگر فردی دچار دیابت یا اختلالات قند خون باشد.
بنابراین کسانی که به عسل مانوکا در انواع درصد های مختلف نیاز دارند، می توانند با مشاورین در حوزه فروش انواع عسل مانوکا در کشور، که اقدام به فروش و عرضه آن نموده اند، ارتباط برقرار نمایند.