آیا می دانید که انواع عسل طبیعی کوهستان، در کدام استان هایی از کشور تولید گردیده و چه خواصی را دارا بوده اند؟ چگونه می توان عسلی اصل و غیرتقلبی را خریداری نمود؟
در حال حاضر کشور ایران، دارای مراکز و پایگاه ها مهم تولید انواع عسل طبیعی کوهستان از شمال، جنوب، مشرق و مغرب بوده است که از آن جمله می توان به ترتیب به مازندران، بوشهر و فارس، مشهد و همدان اشاره نمود که هر کدام از تولیدکنندگانی معتبر در کشور نام داشته اند.
حال آیا می دانید که کدام یک از انواع عسل های تولیدی و موجود در بازارهای فروش، سوغات مخصوص هر یک از استان های کشور بوده است؟

انواع عسل، سوغات کدام استان ها است؟

در ابتدا باید گفت که بیشتر مناطق کشور، از شرایط اقلیمی مناسب، وجود انواع پوشش گیاهی غنی و مستعد برخوردار بوده اند و امر زنبورداری و پرورش زنبورهای عسل، به یکی از تجارت های پرسود و ارزشمند در کشور و این استان ها تبدیل گردیده است.
انواع عسل مرکبات یا همان بهار نارنج، می تواند یکی از سوغاتی های استان های شمالی کشور و حتی باغات جنوبی کشور باشد.

عسل گون
، آویشن، گشنیز می تواند سوغات استان هایی چون کردستان، لرستان و حتی اصفهان باشد.
لازم به ذکر است که در هر یک از این استان ها، عسلی با نام عسل چندگیاه یا چندگل تولید گردیده که می تواند خواص ترکیبی از انواع عسل های طبیعی مانند عسل گون، عسل گشنیز، عسل جعفری، عسل سیاه دانه، عسل آوبشن، عسل زرشک و بسیاری دیگر از انواع عسل ها باشد.
گفتنی است که مشاورین تغذیه و گوارش، برای انواع عسل های طبیعی و اصل، خواصی چون تقویت دستگاه گوارش، تقویت حافظه، تقویت بینایی، ضدمیگرن، ضدکم خونی، افزایش میل جنسی، افزایش میزان شیردهی مادران و درمان ناراحتی های قلبی را عنوان نموده اند.
اما همواره نکته ای مهم که برای مصرف کنندگان عسل در جوامع امروزی وجود داشته، تهیه عسلی اصل و غیرتقلبی در میان بیش از 50 درصد انواع عسل های تقلبی در بازار بوده که شاید در مواقعی، کاهش مشتریان عسل و مصرف کنندگان آن را در پی داشته باشد. حال راهکار چیست؟

چگونه عسل اصل تهیه کنیم؟

همانطور که متوجه شدید، امروزه افرادی سودجو متأسفانه انواع عسل های تقلبی و تغذیه شده با آب و شکر را روانه بازارهای فروش نموده اند، و باعث ناامنی این بازارها گردیده اند که می تواند از مصرف کنندگان عسل به سبب عدم اعتماد آنها به دیگر عرضه کنندگان معتبر بکاهد.
با توجه به پیچیدگی فرآیند تولید عسل طبیعی و برداشت آن در دو فصل بهاره و پاییزه، امروزه امر تولید عسل توسط تولیدکنندگان معتبر، با تست مرغوبیت انواع عسل در آزمایشگاه های مواد غذایی صورت می گیرد، و این تولیدکنندگان معتبر می توانند با گسترش بازاریابی های خود، درصد بالایی از افراد را پیرامون وجود عسلی اصل و درجه یک، آگاه نمایند.
پس برای شما مشتری گرامی و مصرف کننده ی عسل طبیعی، بهترین راهکار برای تهیه عسلی اصل و غیرتقلبی، می تواند آگاهی داشتن از وجود مراکز فروشگاهی و اینترنتی مطمئن جهت خرید بدون دغدغه از انواع عسل طبیعی و اصل می باشد.