چگونه می توان انواع عسل طبیعی و اصل را از عسل های صنعتی تشخیص داد؟ آیا امکان آن وجود داشته تا انواع عسل ایرانی را با قیمت مناسبی در بازار تهیه نمود؟
در حال حاضر از دغدغه های اصلی و مهم مصرف کنندگان عسل، تهیه عسلی با کیفیت مطلوب و کاملا طبیعی، در میان تعداد بیشماری از انواع عسل های مصنوعی و صنعتی موجود در بازار است. حال  حتما این سوال برایتان پیش می آید که عسل صنعتی و عسل طبیعی چه تفاوتی را با هم داشته اند؟

تشخیص عسل طبیعی از عسل صنعتی

شایان ذکر است که بر اساس آمارهایی، نشان داده شده، انواع عسل های عرضه شده در بازارهای کشور، جز در چند دسته خارج نبوده اند و همین امر سبب شده تا برخی از مصرف کنندگان عسل به جهت اطمینان نداشتن صد در صدی به عرضه کنندگان آنها، از خرید این ماده ی غذایی ارزشمند منصرف می شوند و از فواید آن غافل گردیده اند.
گفتنی است که امروزه تشخیص درجه بندی عسل با تست آزمایش هایی بر روی میزان ساکارز و قند عسل حرارت ندیده، مشخص می گردد که درجه عسل می تواند کاملا خالص، بدون تغذیه زنبور و یا کم تغذیه شده توسط زنبور و یا اینکه بدون زنبور تولید شده که نامی تحت عنوان انواع عسل های صنعتی را دارا بوده است.
لازم به ذکر است که برخی از آزمایش هایی چون ته نشین شدن عسل طبیعی در آب سرد، شل بودن عسل طبیعی و شکرک زدن عسل طبیعی می تواند به نوعی در تشخیص عسل طبیعی از عسل های مصنوعی و صنعتی موثر باشد، اما به جرئت می توان ادعا نمود که این امر تنها در آزمایشگاه های مواد غذایی توسط تولیدکنندگان معتبر می تواند انجام پذیرد که همانطور که متوجه شدید، آزمایش هایی را بر روی میزان ساکارز و قند عسل قبل از حرارت دادن آن صورت می دهند.

عسل ایرانی

انواع عسل طبیعی ایرانی

خوشبختانه امروزه در کشور ایران، استان هایی کاملا مستعد از لحاظ مطلوب بودن شرایط اقلیمی و دارا بودن مراتع و کوهستان هایی مملو از انواع گیاهان پرشهد، توانسته اند تولیدکنندگان درجه یک ترین عسل ایرانی را دارا باشند.
البته لازم به ذکر است که هنوز هم تعداد تولیدکنندگان معتبر در کشور، معدود بوده و تا رسیدن به کیفیت مطلوب تر از عسل طبیعی و کاملا ارگانیک، فاصله هایی وجود داشته است.
استان هایی چون اردبیل، اصفهان، کردستان، لرستان، همدان، مازندران، خوزستان توانسته اند از تولیدکنندگان معتبر در این حوزه باشند و انواع عسل طبیعی و اصل را تولید و صادراتی به بازارهای داخلی و حتی خارجی صورت داده اند.
انواع عسل طبیعی ایرانی، می تواند خواص درمانی و تغذیه ای مفیدی را برای تمامی افراد در سنین گوناگون دارا باشد که در ذیل به انواع این عسل های تولید در شمال، جنوب، مشرق و مغرب کشور اشاره شده است:
عسل مرکبات یا بهار نارنج، عسل کنار، عسل گون، عسل آویشن، عسل گشنیز، عسل جعفری، عسل سیاه دانه و غیره.
ارتباط داشتن با مراکز فروش معتبر در جای جای کشور، می تواند شما را به تهیه عسلی اصل و کاملا تضمینی از نظر قیمت و کیفیت برساند.