تشخیص عسل طبیعی از تقلبی دارای شیوه های بسیاری ست که میتوانید با این روش ها و مشخصات آن ها، در مرکز عسل ایران و در ادامه ی این مطلب به خوبی آشنا شوید. زنبورداران می توانند گل های مفید را برای تهیه عسلی مرغوب تشخیص دهند و زنبورها را در فصول مختلف برای دسترسی به گل های مناسب کوچ دهند تا عسلی با کیفیت بهتر را تولید کنند. البته به صورت کلی و طبیعی، عسل در اواخر تابستان و پاییز تولید می شود. عسل هایی که در مناطق کوهستانی توسط زنبورها تولید میشوند به دلیل پوشش کم این مناطق، از مرغوبیت بالاتری برخوردارند و خواص منحصر به فردی را شامل میشوند.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی به صورتخانگی گاهی سخت است اما می توان تنها با روش های آزمایشگاهی به طور قطع عسل طبیعی را تشخیص داد با این حال بعضی از افراد با مطالعه و تجربه ی بسیار از طریق خواص ظاهری مثل رنگ، طعم و بوی عسل، طبیعی بودن آن را قضاوت می کنند که البته آن هم قطعی نیست. اما در صورتیکه مایلید بدانید به طور کلی چه از طریق آزمایشگاه و چه به طور خانگی، چطور میتوان متوجه کیفیت عسل و طبیعی بودن و نبودن آن شد تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع عسل غیرطبیعی یا تقلبی

عسل یکی از محصولات غذایی با ارزش بسیار بالاست که به دلیل خواص بی شماری که دارد، مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد. با این حال، به دلیل قیمت بالای آن، برخی تولید کنندگان، به فروش عسل تقلبی و یا با کیفیت پایین روی می آورند که ممکن است باعث کاهش کیفیت و خواص عسل شده و یا حتی برای سلامتی مصرف کنندگان آن ضرر داشته باشد. در راستای همین موضوع، برخی از انواع عسل تقلبی و یا غیر طبیعی عبارتند از:

عسل ساختگی

عسل ساختگی، عسلی ست که توسط تولیدکنندگان با استفاده از شیرین‌ کننده‌ ها و افزودنی‌ های شیمیایی ساخته شده است. این نوع عسل معمولاً به شکل بسته‌ بندی‌ های متنوعی با نام‌ هایی همچون «عسل شهری» و «عسل صنعتی» در بازار به فروش می‌ رسند. اما به دلیل وجود افزودنی‌ های شیمیایی، مصرف این نوع عسل می‌ تواند سلامت مصرف‌ کنندگان را تهدید کند.

عسل مخلوط

برخی دیگر از تولید کنندگان نیز به منظور کاهش هزینه های تولید، عسل طبیعی را با شکر و یا دیگر افزودنی ها مخلوط می کنند.

عسل غیراصل

عسل غیراصل، عسلی است که با افزودن شیرین کننده‌ هایی مثل شربت قند، شربت ذرت و شربت مالت به آن ساخته شده است. این نوع عسل بسیار شبیه به عسل طبیعی به نظر می‌رسد، اما اغلب بدون ارزش غذایی ست.

عسل تقلبی با برند مشهور

برخی تولیدکنندگان از نام برندهای معروف عسل استفاده می‌کنند تا به فروش بیشتر برسند.

عسل گیاهان تزئینی

عسل تقلبی ممکن است از گل هایی که دارای مواد شیمیایی و سمی هستند، تهیه شده باشد.

عسل وارداتی

عسل های غیرطبیعی ممکن است از کشورهای دیگر و با کیفیت پایین تر، خواص کمتر و قیمت ارزان تر وارد شوند، کشورهایی همچون چین.

عسل های تلخ

تولید کنندگان برای پوشش دادن طعم تلخ بعضی از عسل ها (که به دلیل مشکلات رویش و یا نگهداری به وجود می آیند.)، از شکر و یا ترکیبات دیگر استفاده می کنند و مسبب شیرینی غیرطبیعی عسل میگردند.

پس به طور قطع لازم است که پیش از خرید از کیفیت عسلی که میخواهید خریداری نمایید اطمینان حاصل نمایید. این امر دشوار نبوده و با شیوه هایی که در ادامه گفته خواهد شد کاملا امکان پذیر است.

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

روش های مختلفی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها به راحتی عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد. در ادامه به بررسی چندین روش معمول در این زمینه می پردازیم:

  1. تست مایعات: در این روش، نمونه عسل در محیط آزمایشگاهی به همراه مایعاتی مانند آب یا الکل مخلوط می شود. اگر عسل تقلبی باشد، این مخلوط به صورت فوری ترش می شود، در حالی که عسل طبیعی، خاموش خواهد ماند.
  2. تست دما: در این روش، نمونه عسل در دمای خاصی قرار داده می شود و سپس دمای آن اندازه گیری می شود. اگر دمای عسل بالاتر از حد معمول آن باشد، ممکن است عسل تقلبی باشد. برای مثال، عسل طبیعی در دمای ۳۵-۳۶ درجه سانتیگراد جامد می شود، در حالی که عسل تقلبی در دمای بالاتری جامد می گردد.
  3. تست بو: عسل طبیعی عطر و بویی طبیعی دارد که از مواد شیمیایی تقلبی بر نمی آید و معمولاً مشابه بوی گیاهان مربوطه است. به عنوان مثال عسل گون بویی نسبتا مشابه با علف و گل های گون دارد. و یا عسل بهار نارنج کمی بوی مرکبات میدهد.
  4. تست ترشی: عسل طبیعی ترشی طبیعی دارد که از وجود آن در عسل تقلبی کمتر است. در این روش، یک قطره از عسل روی کاغذ اندازه گیری PH قرار داده می شود و سپس با استفاده از آن PH عسل را اندازه گیری می کنند. اگر PH بیش از ۴.۶ باشد، این ممکن است نشان دهنده تقلب در عسل باشد.

و شیوه های دیگری که برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب دیگر در خصوص آن ها توضیحی نمیدهیم. اما به طور کلی همانطور که مشاهده کردید اکثر این روش ها به گونه ای هستند که لازم است در آزمایشگاه انجام گیرند و توسط هر شخصی قابل انجام نیست.

پس چطور از طبیعی بودن عسل اطمینان حاصل کنیم؟

لازم نیست در این خصوص نگران باشید. زیرا که میتوانید از طریق مجوز بهداشتی تولید کننده به نتایج این آزمایش ها دست یابید. در واقع سازمان بهداشت پیش از آن که به تولید کننده ای مجوز بهداشتی دهد تمامی آزمایشات لازم را بر روی محصول او انجام داده و در صورت تائید، مجوز مربوطه را صادر مینماید. از همین رو شما میتوانید پیش از خرید عسل با توجه به مجوز بهداشتی تولید کننده و عرضه کننده، از کیفیت عسل تولیدی آگاه گردید. به عنوان مثال عسل هفت یکی از بزرگترین تولید کنندگان عسل در ایران است که تمامی مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت دریافت نموده و شما میتوانید در انتهای سایت آن ها را مشاهده نمایید. از همین رو با خیال راحت میتوانید از این تولید کننده، عسل مدنظر خود را تنها از طریق یک تماس با بخش فروش عسل هفت  خریداری نمایید.

روش‌ های خانگی تشخیص عسل تقلبی

برای تشخیص عسل تقلبی، می‌توان از روش‌های خانگی زیر نیز استفاده کرد:

  1. آزمایش آب: اگر عسلی تقلبی باشد، در آب حل نمی‌ شود و به صورت گلوله‌ ای در آب قرار می‌ گیرد. پس برای تشخیص عسل تقلبی، می‌توانید یک قطره عسل را به ظرفی آب اضافه کنید.
  2. آزمایش شکر: شکر به طور طبیعی در عسل وجود دارد، اما در عسل تقلبی شکر به صورت مصنوعی اضافه می‌ شود. بنابر این می‌ توانید یک قطره عسل را در آب قرار داده و سپس قطره‌ ای از محلول شکر در آن حل کنید. اگر شکر در آب حل نشود، عسل تقلبی ست.
  3. آزمایش بلوری شدن: عسل طبیعی به صورت مایع است، اما عسل تقلبی شامل قندهای غیرطبیعی ست و بنابر این به صورت بلوری میگردد. از همین رو برای تشخیص عسل تقلبی، می‌ توانید یک قطره عسل را روی انگشت خود قرار داده و سپس آن را با انگشتان خود روی هم فشار دهید. اگر عسل بلوری شود، احتمال تقلب در آن وجود دارد.

اما به هر حال، برای تشخیص دقیق تر عسل تقلبی از طبیعی بهتر است از روش‌های تخصصی و دستگاه‌ های آزمایشی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره شد استفاده کنید. و در واقع هنگام خرید جویای مجوز بهداشتی تولید کننده شوید.