رطوبت یکی از عوامل موثر است که باید در زمان برداشت عسل طبیعی از کندو به آن توجه شود. اما آیا می دانید چگونه می توان فهمید عسل به رطوبت مناسب رسیده است؟
شاید برخی فکر کنند که زنبورداری کار راحتی است؛ چون تمام کار ها را زنبورعسل انجام می دهد و زنبوردار کار زیادی برای انجام دادن ندارد. اما این در حالی است که زنبورداری یکی از حرفه هایی است که تلاش و دقت زیادی در تمام مراحل تولید می طلبد.
زنبوردار نه تنها باید در زمان جریان شهد مراقب محصول و زنبورستان و زنبور های عسل باشد، بلکه باید این وظیفه را در فصول پاییز و زمستان هم انجام دهد.

مهم ترین نکته در برداشت عسل
رطوبت عسل، شاید مهم ترین نکته در زمان برداشت عسل طبیعی باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد تا کفیت محصول برداشت شده دچار افت نشود. در زمان برداشت عسل از کندو، زنبوردار باید دقت کند که محصولش به رطوبت مورد نظر برسد؛ چون در غیر اینصورت احتمال اینکه عسل برداشت شده در مدت زمان کمی تخمیر شده و یا ترش شود، وجود دارد.

میزان رطوبت عسل در زمان برداشت باشد چقدر باشد؟
میزان رطوبتی که عسل در زمان برداشت از کندو باید داشته باشد، حدود 18 تا 20 درصد است. همانطور که گفتیم این رطوبت مطلوب نه تنها از تخمیر عسل جلوگیری می کند، بلکه باعث می شود تا محصول هم دارای غلظت مناسبی شده و این مسئله در میزان بازار پسندی آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

چگونه می توان فهمید عسل در زمان برداشت به رطوبت مورد نظر رسیده است؟
وقتی که زنبورعسل شهد را به کندو می آورد، این شهد حاوی 80 درصد رطوبت است و زنبورعسل برای اینکه میزان رطوبت آن را تا 20 درصد پایین بیاورد باید تلاش زیادی کند. این حشره بیشتر شب ها را به انجام این کار می پردازد و با بال زدن بی وقفه در کندو سعی می کند تا عسل را به شکلی که ما مصرف می کنیم تبدیل کند.
وقتی که موفق به این کار شد درب سلول های شش ضلعی را با لایه نازکی از عسل می پوشاند یا به عنوان دیگر عسل آماده را انبار می کند. بسته بودن درب سلول ها که پولک بستن نامیده می شود نشانه ای بر این است که عسل به رطوبت مطلوب رسیده است.
زنبوردار در زمان برداشت عسل طبیعی از کندو باید دقت کند تا درب این سلول ها بسته باشد. در این صورت می تواند با خیال راحت اقدام به برداشت این قاب ها نماید.
مجموعه عسل ایران با ارائه بهترین محصولات خود به خریداران این محصول سعی بر این داشته است تا قدمی در راستای جلب رضایت این عزیزان بردارد.