چگونه می توانیم یک عسل خوب را بشناسیم؟ آیا عسل برای اینکه به عنوان یک محصول باکیفیت و خوب شناخته شود باید ویژگی های خاصی داشته باشد؟
مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که برای خرید عسل به جایی مراجعه کرده اید و فروشنده هم تعریف بسیاری از محصولی که می خواهد به شما بفروشد کرده است؛ اما شما باز هم آرزو کرده اید که ای کاش راهی برای تشخیص عسل خوب وجود داشت تا می توانستید با اطمینان کامل اقدام به انجام خرید خود نمایید.
راه های مختلفی از گذشته برای شناختن عسل خوب در بین مردم وجود داشته است، که مردمی که از این روش ها برای چگونگی تشخیص عسل طبیعی استفاده می کنند، اعتقاد دارند که بهترین روش را بکار می بندند. اینجه چند راه از متداول ترین آن ها را مرور می کنیم.

عسل خوب، کش می آید
برخی اعتقاد دارند که عسلی که طبیعی و خالص است باید رطوبت مناسبی هم داشته باشد و این رطوبت را از میزان کش آمدن آن تشخیص می دهند. حتی برخی افراد چنین عنوان می کنند که وقتی عسل از قاشق پایین می ریزد باید به حدی کش بیاید که به اندازه تار مو باشد اما قطع نشود؛ و این عامل را دلیلی برای شناخت عسل خوب می دانند.

عسل طبیعی در آب سرد حل نمی شود
یک راه ساده ای که برخی افراد از آن برای تشخیص عسل خوب از آن استفاده می کنند، این است که لایه نازکی از عسل را از فاصله بالا درون یک لیوان آب سرد می ریزند؛ اگر عسل در آب حل نشد و وقتی که در آب ریخته شد به همان شکل و غلظت باقی ماند یعنی اینکه عسل خوب و خالصی است.

چگونگی بالا آمدن حباب ها در شیشه عسل
راه دیگری که برخی برای شناخت عسل خوب بکار می بندند این است که شیشه عسل را کمی تکان می دهند و به نحوه بالا آمدن حباب های داخل آن نگاه می کنند؛ در صورتی که این حباب ها به آرامی بالا بیایند، این را نشانه ای برای خوب بودن عسل می دانند.

و اما بهترین راه برای اینکه عسل خوب را بشناسیم چیست؟
تمام این راه هایی گه برای شناخت عسل خوب عنوان کردیم و خیلی از راه های دیگر، هیچ پایه علمی ندارد و بصورت دهان به دهان در بین مردم رواج داشته است.
اما تنها راه و بهترین راهی که هر شخصی می تواند از آن برای تشخیص عسل طبیعی بکار ببندد، استفاده از حواس چشایی و بویایی خود است. مخصوصا اگر خریدار درباره طعم و بوی عسل خالص شناخت داشته باشد می تواند با بوییدن و مزه کردن عسل بداند که آیا محصولی خوب و طبیعی است یا نه؟ یک عسل خوب باید عطر گل ها و گیاهان را در خود داشته باشد و طعم مخصوص عسل را بدهد. عسل های مصنوعی فاقد این طعم و بو هستند و بیشتر مزه شکر می دهند.
خریداران محترمی که می خواهند تا بهترین نوع عسل را دریافت نموده و یک خرید موفق را تجربه نمایند، می توانند با مجموعه عسل ایران همکاری نموده و تجربه یک خرید رضایت بخش را داشته باشند.