درمان انواع عفونت ها و زخم ها با عسل یکی از جمله فواید و خواص دارویی این ماده طبیعی می باشد.
عسل حاوی آنزیم گلوکز اکسیداز است. این آنزیم از معده زنبور ترشح می شود و میزان کمی از این آنزیم در عسل استخراج شده و بسته بندی شده برای فروش باقی می ماند.
گلوکز اکسیداز روی گلوکز عسل عمل کرده و آن را به گلوکونیک اسید و پراکسید هیدروژن تجزیه می کند. با وجود این به علت وجود اسیدیته پایین عسل و میزان اندک سدیم، این آنزیم در عسل خالص فعال نیست.
فعال شدن گلوکز اکسیداز نیاز به اسیدیته حداقل 5.5 و میزان سدیم حداقل 2300 قسمت در میلیون دارد. میزان سدیم در عسل خالص فقط بین 20 تا 40 قسمت در میلیون است.


عسل و زخم

وقتی عسل در مجاورت یک بافت سوخته، زخمی یا عفونی قرار گیرد عمل خارق العاده آن شروع می شود. سرم بافت، عسل را رقیق می کند و اسیدیته آن را بالا می برد و به آن سدیم اضافه می کند بنابراین گلوکز اکسیداز فعال می شود.

عمل گلوکز اکسیداز رساندن میزان کمی پراکسید هیدروژن کنترل شده مستقیما به محل عفونت یا به مکانی است که عسل روی آن قرار داده شده است. بنابراین معجزه عسل خالص، توان آن برای تولید پراکسید هیدروژن است.


فواید عسل برای عفونت

بنابراین مقدار کمی پراکسید هیدروژن به شکل پیوسته از عسل آزاد می شود و مستقیما به جایی می رسد که بیش از همه به فواید آن نیاز است.
آیا آدمی می تواند راه کامل تری برای آزاد سازی آرام ماده ای ضد میکروب برای درمان زخم ها ابداع نماید؟

اگر یک میلیارد دلار در اختیار شرکتی برای تولید مواد پزشکی قرار می گرفت و دانشمندان و پژوهشگران آن شرکت وقت و امکانات نامحدودی در اختیار داشتند، تردید داریم آن ها می توانستند کاری را که طبیعت در عسل انجام داده است عملی سازند.
این پدیده کافی است حتی بدبین ترین دانشمندان را بر آن دارد که طبیعت کامل ترین اکسیر را برای درمان زخم ها و عفونت ها در اختیار بشر قرار داده است.