گرده گل عسل ایرانی در مقایسه با سایر انواع گرده مورد فروش در بازار کشور، خواص و فواید بسیاری داشته و از نظر مواد و عناصر تشکیل دهنده همچون انواع ویتامین ها و درصد پروتئین گیاهی، بسیار غنی می باشد.
به طور مثال، این گرده حاوی انواع ویتامین های A ، E ، D ، K که محلول در چربی نیز هستند، می باشد.

فواید گرده عسل
گرده حاوی بتا کاروتن است، که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بتا کاروتن حداکثر 17 درصد از کارتنوئید های گرده گل را تشکیل می دهد. 83 درصد بقیه هنوز به طور کامل شناخته نشده اند.

همچنین هر گرده حاوی کارتنوئید های مختلفی است؛ بنابراین ما می توانیم با مصرف گرده گل های مختلف، طیف اثرات محافظت کننده ای را برای اندام های خاص و انواع بافت ها انتظار داشته باشیم و بنابراین نوع گل عاملی تعیین کننده در سرشت این اثرات است.

درباره گرده عسل
کاربرد ویتامین E در بدن به مواد همراه آن بستگی دارد. یکی از شناخته شده ترین همکوش های آن شامل ویتامین E و سلنیوم است. اثر آنتی اکسیدان این ماده در صورتی افزایش می یابد که همراه با تعدادی از غذا ها مصرف گردند یعنی با همان ساختار مولکولی.
بنابراین ترجیح داده می شود که ویتامین E و سلنیوم را از ساختارهای یکسان به دست آورند تا از منابع جداگانه. در گرده، آنتی اکسیدان ها قادرند، به جای همکاری به شکل هم افزایی عمل نمایند،بدان مفهوم که اثر یکی باعث تقویت اثر دیگری خواهد شد.

با توجه به فراوانی آنتی اکسیدان ها در دانه گرده، احتمال می رود که اثر ویتامین E به گونه ای چشمگیر تقویت گردد. 100 گرم گرده گل، حاوی 28 میلی گرم ویتامین E است که برابر 280% میزان توصیه شده روزانه است.
علاوه بر این عناصر، ویتامین های دیگری چون D و K نیز در انواع گرده گل زنبور عسل یافت می شود که این ها نیز محلول در چربی هستند؛ پس می توان نتیجه گرفت که مصرف کنندگان این فراورده طبیعی زنبورعسل، معجونی کامل از ویتامین ها را دریافت می کنند.