آیا تا به حال اسم عسلک یا عسل برگ را شنیده اید؟ آیا تفاوت های عسل گل که از شهد گیاهان می باشد را با عسل برگ می دانید؟ در اینجا به مقایسه این دو عسل می پردازیم.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید زنبوران عسل از هر شیره ای که در گیاهان یا درختان باشد برای عسل سازی استفاده می کنند حتی شیره برگ درختان. زمانی که موجودات ریز از شیره برگ درخت استفاده می کنند یک سری از مواد را که قادر به هضم آن ها نیستند روی برگ ها رها می کنند. شاید شما هم این چسبندگی را روی برگ ها در باغ و جنگل دیده باشید. این شیره ها برای زنبورعسل غذای خوبی می شود تا علاوه بر پاکسازی آن، آنزیم هایی را به آن افزوده و تولید عسل های ناب نماید. عسل برگ از نظر کیفیت هر چند که پای عسل گل نمی رسد اما از جهاتی چون غنی بودن از مواد معدنی چون آهن، فسفر و پتاسیم نسبت به عسل تا حدی برتری دارد. در زیر به تفاوت ها و شباهت های کلی این دو می پردازیم.
هر دو آنها توسط زنبور عسل تولید می شود و هر دو دارای قند می باشند لیکن درصد قندها در هر کدام متفاوت است. در عسل های حاصل از گل، قندهای فروکتوز، گلوکز، ساکارز، لوولوز و دکستروز بیشتر از عسلک است. همین امر سبب شده است تا در آزمایش های تشخیص عسل، وقتی که میزان این قندها پایین تر از حد معمول مشاهده شود، عمدتا به معنی آن است که عسلک مخلوط با عسل است. ولی قندهای مرکب در عسلک به وفور یافت می شود. از طرفی مواد ریز عنصری، مواد معدنی، نیتروژن و اسیدهای آمینه در عسلک بیشتر است. رنگ عسل های گل هر چند بستگی بسیار نزدیکی به گل مورد استفاده زنبور دارد لیکن همواره روشن تر از رنگ عسلک است. عسلک ها رنگی تیره تر مایل به سیاه و انعکاسی سبز رنگ دارند. تولید عسل همواره در دشت ها یا باغات یا کوه هایی که پوشیده از یک یا چند نوع پوشش گیاهی باشد اتفاق می افتد و این در حالیست که عسلک گاهی در زمان هایی که زنبور به گیاه و گل دسترسی ندارد نیز می تواند تولید شود. عسل معمولی از زمان تولید تا شکرک زدن مدت زمان لازم دارد. البته بستگی به نوع عسل نیز دارد گاهی بعضی عسل ها سریع تر از برخی دیگر شکرک می زنند. اما عسلک به مراتب سریع تر از همه این ها شکرک می زند و این به دلیل وجود برخی مواد و املاح درون عسلک است. به همین دلیل است که عسل برگ را حرارت نمی دهند و عموما به صورت مومی وارد بازار می کنند.