آیا می دانید که گرده گل به عنوان یک غذای کامل، می تواند از خواص دارویی بسیار زیادی برای تمامی گروه های سنی برخوردار باشد؟ آیا از قیمت اصل ترین نوع آن در بازار آگاهی داشته اید؟
محصولات و فرآورده های زنبورعسل از گذشته تا به امروزه خواص بیشماری را برای انسان ها داشته اند و به طور جد می توان گفت که این امر امروزه در زندگی انسان ها، از نقش بسیار مهمی برخوردار بوده است.
بعد از عسل طبیعی که شاید درصد بالایی از مردم دنیا مصرف کننده ی این ماده ارزشمند با ارزش غذایی بالا بوده اند، فرآورده ای چون گرده گل هم امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، مورد استفاده توسط انسان ها قرار گرفته و آن را ماده ای سرشار از پروتئین و به عنوان یک غذای کامل می شناسند.
بله گرده گل موجود بر روی گل های گیاهان دارویی که با نام Pollen نیز شهرت داشته، یکی از گرانبهاترین مواد موجود در طبیعت بوده که زنبورهای کارگر این ماده را صرف تغذیه ی لاروها و نوزادان موجود در کندو عسل نموده اند. بدون وجود گرده گل در کندو عسل، امکان رشد و تکامل  نوزادان زنبورعسل وجود نداشته و به همین سبب قرار داشتن کلنی های زنبورعسل در مناطق پرشهد، یکی از اقداماتی بوده که زنبورداران می بایست صورت داده باشند.
شایان ذکر که 25 درصد زنبورهای کارگر، با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز کلنی، در سن 21 روزگی خود، اقدام به جمع آوری گرده گل می کنند و این ماده با ارزش را به صورت دانه هایی ساچمه ای شکل، پس از ذخیره سازی در پاهای کیسه ای خود، به داخل کندو می آورند.
زنبورداران هم که می دانند این ماده از ارزش غذایی و دارویی فراوانی برای انسان ها برخوردار بوده، با نصب تله گرده گیرهایی در مسیر ورود به کندوها، انواع گرده گل را جمع آوری کرده و پس از خشک کردن و پودر نمودن، در بسته بندی های با وزن های گوناگون، روانه بازارهای فروش می نمایند.
یک گرده گل خالص و مرغوب، حاوی بیش از 40 درصد پروتئین، انواع مواد معدنی به خصوص روی، انواع ویتامین ها و مواد مغذی و اسیدهای آمینه و چرب ضروری می باشد که مصرف آن برای انسان ها، خواص منحصربفرد دارویی و درمانی را دارا بوده است. آیا می دانید این خواص چیست؟

خواص دارویی گرده گل

همانطور که متوجه شدید، گرده گل در تغذیه زنبورهای عسل نقش مهمی داشته و با توجه به ترکیبات منحصربفردی که داشته، می تواند به عنوان یک دارویی گیاهی، مورد استفاده انسان ها نیز قرار بگیرد.
گفتنی است که امروزه در وهله اول، گرده گل را به عنوان مفیدترین ماده ی موجود در طبیعت برای تقویت سیستم ایمنی بدن می دانند، اما به طور کلی برای مصرف آن، خواص ذیل را برشمرده اند:

  • گرده گل فعالیت روده را تنظیم کرده و نوعی ماده ی غذایی بسیار مفید برای روده انسان می باشد که آن را پلیس روده نیز نامیده اند.
  • مصرف گرده گل در درمان کم خونی و کاهش فشار خون بالا، بسیار زیاد موثر می باشد چرا که این ماده، هموگلوبین و اریتروسیت خون را افزایش می دهد.
  • گرده گل به سبب سرشار بودن از مینرال روی، ماده ای مفید در درمان ورم و سرطان پروستات در مردان مسن نام داشته است.
  • مصرف گرده گل، ضدپوکی استخوان و ضدپیری زود رس می باشد.
  • مصرف گرده گل منجر به کاهش چربی و افزایش متابولیسم بدن افراد شده و در بسیاری از کشورها، ورزشکاران جوان از این ماده سرشار از پروتئین، بهره لازم را برده اند.
  • گرده گل می تواند در تنطیم و کنترل علائم دیابت، اثرات مفیدی را دارا باشد.
  • وجود اسیدهای آمینه در گرده گل، مصرف این ماده را در درمان مشکلات نازایی و ناباروری مفید واقع گردانیده است.

شایان ذکر که مقدار مصرف گرده گل برای بزرگسالان، 15 تا 40 گرم در روز بوده که در دو نوبت 3 الی 4 ماهه در سال می بایست مصرف گردد. اگر گرده گل در عسل طبیعی نگهداری و مصرف گردد، می تواند خواص بهتر و بیشتری را برای انسان ها داشته باشد.
عدم مصرف گرده گل آلوده، خیلی بهتر از مصرف آن بوده و به همین سبب همواره توصیه شده تا انواع گرده گل خالص و اصل را از مراکز معتبر فروش در کشور، خریداری کنید. خوشبختانه در حال حاضر شما می توانید با ارتباط داشتن با مراکز فروش معتبر محصولات زنبورعسل ایرانی، خریدی بدون دغدغه از این محصولات و به خصوص گرده گل را داشته باشند.
در پایان قابل ذکر است که گرده گل، به صورت پودرهای خالص در بسته بندی های 100 گرمی و بیشتر، در قیمت های گوناگونی به فروش رسیده اند و حتی در برخی از بازارها، محصولاتی چون کپسول گرده گل هم به عرضه رسیده است. جهت آگاهی از قیمت گرده گل عسل ایرانی، با این مراکز ارتباط داشته باشید.