چه فوایدی را برای موم عسل در صنایع گوناگون برشمرده اند؟ آیا می دانید که موم عسل در کدام صنعت بیشترین کاربرد را داشته و قیمت آن در بازارهای خرید و فروش محصولات زنبورعسل، چه نرخی داشته است؟
به جرئت می توان ادعا کرد که صنعت زنبوداری در دنیای امروزی، نقش بسیار فزاینده ای را در بسیاری از صنایع داشته و با توجه به تولید فرآورده هایی چون عسل طبیعی، ارزشمندی فراوانی را در ارتقای سطح سلامت جامعه دارا بوده است.
اما اگر از خواص این فرآورده ی ارزشمند زنبورعسل که شاید درصد بالایی از افراد جامعه مصرف کننده ی آن بوده، بخواهیم صحبتی کنیم، شاید ساعت ها بحث پیش بیاید، اما آیا می دانید که یکی دیگر از فرآورده های زنبورعسل، یعنی موم عسل، از فواید بسیار مهمی هم در صنعت زنبورداری و هم برای صنایع گوناگونی برخوردار بوده است؟
بله موم عسل ماده ای زرد رنگ و سرشار از انواع اسیدها، کربن های آزاد و استرها، با خواص فیزیکی مختلفی چون نقطه ذوب بالا و مقاومت زیاد در برابر رطوبت، حرارت و انواع فشارهای مکانیکی بوده که توانسته از اهمیت بسیار ویژه ای در دیگر صنایع، برخوردار باشد.
ابتدا باید گفت که موم عسل، توسط زنبورها در کندو عسل تولید شده و وجود آن در کندو، جهت ساختن محل زندگی و پرورش نوزادان زنبورعسل و نگهداری از شهد و گرده ی گل و در نهایت تولید عسل طبیعی، مهم بوده و بدون وجود موم، فرآیند تولید عسل دچار خلل می گردد.
گفتنی است که امروزه در تمامی زنبورداری های بزرگ، به سبب آنکه گاهی اوقات امکان تشکیل موم زیاد در کندو وجود نداشته و این زنبورداری ها هم به تولید بیشتری از عسل طبیعی احتیاج داشته اند، از دستگاه های تولید موم صنعتی یا موم آج کنی استفاده نموده و در داخل کندو قرار داده اند. اما آیا می دانید که این موم صنعتی عسل، چه کاربردها و فوایدی را برای دیگر صنایع امروزی داشته است؟

موم عسل

فواید موم عسل

همانطور که متوجه اهمیت وجود موم عسل در صنعت زنبورداری شدید، باید بدانید که فرآیند تولید موم در کندو عسل، به زمان طولانی تری احتیاج داشته و گاها زنبورداران نمی توانند منتظر تولید موم توسط خود زنبورها باشند، چرا که هم برای تولید عسل و هم برای عرضه به صنایع دیگر، به موم عسل احتیاج داشته اند.
زنبورداران با استفاده از مقداری موم طبیعی عسل به عنوان اولیه و قرار دادن آن بر روی دستگاه های موم آج کنی، انواع موم صنعتی و ورقه ای را تولید کرده تا علاوه بر تولیدات بیشتر خود از عسل طبیعی، این ماده ارزشمند را به دیگر صنایع، به عرضه برسانند.
بله گفتنی است که امروزه صنایع گوناگونی، از موم صنعتی عسل بهره برداری نموده و وجود این ماده برایشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است:

  • صنایع ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، از جمله مهم ترین صنایعی بوده که امروزه از موم عسل در تولید و ساخت انواع کرم ها، ضدبوها، شامپوها، لوسیون ها و حتی رژ لب نیز به منظور پایدارسازی آب موجود در ترکیبات آنها، استفاده نموده اند که البته به جرئت میتوان گفت، موم عسل خاصیت سازگاری بالایی با پوست انسان ها داشته است.
  • گفتنی است که صنایعی چون، قالبسازی، ریخته گری و شمع سازی، از جمله دیگر صنایع امروزی بوده که به واسطه خواصی چون، نقطه ذوب بالا، مقاومت بیشتر در برابر فشارهای مکانیکی و شکل پذیری آسان، از موم عسل بهره برده اند.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه در صنایع غذایی، به عنوان نگه دارنده و در صنایع داروسازی به عنوان روکش قرص ها جهت بلع آسانتر، از موم عسل بهره برداری های مفیدی را نموده اند.
  • لازم به ذکر است که یکی از انواع موم های موجود در کندو عسل، بره موم بوده که علاوه بر کاربردش در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی، از آن خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی بدست آمده و امروزه عصاره و پودر آن در بازارهای خرید و فروش محصولات زنبورعسل، به فروش رسیده است.

در حال حاضر برای خرید انواع موم طبیعی، موم صنعتی و حتی بره موم عسل، در خالص ترین نوع خود، می توانید با کارشناسان و مشاورین معتبر در زمینه فروش محصولات زنبورعسل ایرانی در ارتباط مستقیم باشید.