ایران، سرزمینی حاصلخیز و پوشش گیاهی نقاط مختلف آن با هم متفاوت است. در همه جای این سرزمین، کشاورزی رونق دارد و در کنار آن، کندوهای عسل خودنمایی می کنند. یکی از این عسلها، عسل آفتابگردان است و فروش و صادرات آن نیز مانند انواع دیگر عسل، سودمند است.
نوع دیگری از عسل موسوم به عسل آفتابگردان، که از شهد گل آفتابگردان به دست می آید، بسیار مقوی و پرخاصیت بوده و به رنگ زرد کمرنگ می باشد و از خصوصیات بارز آن می توان به شکرک زدن سریع اشاره نمود. آفتابگردان یا هلیانتوس گیاهی یکساله است، دارای ساقه ای تنومند به طول حدود ۲متر و برگهای پهن که گل آن زرد و دارای تخم های سیاه به شکل دایره ای وبه قطر حدود ۴۵ الی ۵۵ سانتی متر می باشد. این گیاه در مناطق بیابانی و کوهستانی ایران به شکل گسترده ای به عمل می آید. فصل کاشت این گیاه اوایل بهار و فصل تولید عسل از شهد این گل نیز اواخر تابستان می باشد. از عسل آفتابگردان جهت رفع اختلالات تنفسی، تقویت ریه ، درمان سرفه و از بین بردن مشکل سینوسی استفاده می شود.
در رکود اقتصادی حاکم بر بازار کسب و کار ، فعالیت در زمینه تولید و خرید و فروش و حتی صادرات عسل به عنوان یک ماده غذایی دارای خواص درمانی می تواند بسیار سودآور و مفید به فایده باشد.