عسل، در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. بدلیل گرده برداری زنبوران عسل از گلها و گیاهان مختلف، انواع عسل تولید می شود که تجارت و صادرات آن، گام بزرگی در راستای کمک به اقتصاد کشور بشمار می رود.
معضل عمده ای که نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهان با آن دست به گریبان است رکود اقتصادی گسترده و بیکاری حاصل از آن است. اما با این وجود هنوز هم برخی از کالاها هستند که به علت کاربردهای فراوان که دارند دارای خواهان و بازار فروش می باشند، یکی از این اقلام عسل است. انواع مختلف عسل که هر کدام از آنها از شهد گل و گیاه خاصی تولید می شوند، هر کدام به علت دارا بودن صدها خاصیت ویژه و منحصربفرد دارویی و غذایی دارای مشتریان متعددی در سراسر جهان است. عسل به علت کاربرد وسیع و گسترده در طب سنتی و داروسازی در ایران و در خارج از کشور بسیار مورد توجه لابراتوارهای داروسازی می باشد و با کمک آن داروهای فراوانی که در درمان بسیاری از نارساییهای جسمانی و حتی روحی کاربرد دارند تولید می شود.
انواع مختلف عسل از جمله عسل سیاهدانه ، عسل آفتابگردان، عسل بابونه، عسل کلزا، عسل بادام ، عسل گون، عسل اقاقیا همگی در ایران به صورت انبوه تولید می شوند که با بازاریابی هوشمندانه تجار ایرانی می توان آنها را به اقصی نقاط جهان صادر نموده و از طریق ارز آوری، اقتصاد کشور را یاری نمود.