آیا می دانید که عسل شکرک زده، عسلی اصل و کاملا خالص است؟ آیا می دانید که در برخی از کشورهای اروپایی، عسل شکرک زده خواهان بیشتری دارد؟ فروش اینترنتی عسل شکرک زده، چه نرخی دارد؟
امروزه در بازارهای خرید و فروش عسل طبیعی، اشتباهی رایج بوده که انواع عسل های شکرک زده و رس بسته را در دسته انواع عسل های نامرغوب و تقلبی جای داده اند و همین امر سبب شده تا به نوعی مصرف کنندگان عسل هم کاهش یابند.
اما باید اذعان داشت که شکرک زدن عسل که تحت شرایط خاصی و تقریبا برای هر گونه ای از عسل طبیعی رخ می دهد، به سبب خاصیت تبلور و یا کریستالیزاسیون موجود در مواد قندی عسل طبیعی بوده که پس از مدتی منجر به بروز شکرک در ظرف عسل طبیعی می گردد.
جالب است بدانید که عسلی که شکرک می زند عسلی کاملا اصل و خالص بوده و در مقابل عسلی که اصلا شکرک نمی زند، می تواند عسلی خالص یا ناخالص باشد.
شایان ذکر است که موضوع شکرک زدن عسل طبیعی، در کشورهای اروپایی بحثی جا افتاده بوده و شاید برخی از افراد به سبب طعم خوشمزه ای که عسل شکرک زده داشته، مصرف این نوع عسل را به عسل مایع موجود در بازار ترجیح داده اند و حتی عسل شکرک زده در بازارهای خارجی از قمیت بیشتری هم برخوردار بوده است.
اما خب در ایران، به نوعی تنها مصرف عسل مایع رواج داشته است و شاید درصد کمی از افراد باشند که عسل شکرک زده و سفت شده مصرف نمایند. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه عواملی در شکرک زدن عسل طبیعی، موثر بوده است؟

عسل شکرک زده

عوامل موثر بر شکرک زدن عسل طبیعی

گفتنی است که یک عسل طبیعی ممکن است در همان ابتدای برداشت خود و یا حتی هنگامی که در شان های عسل هست نیز شکرک بزند. برخی از گونه های عسل طبیعی در مدت زمان کوتاهی شکرک می زنند و برخی دیگر در مدت زمانی طولانی شکرک خواهند زد. در اینجا چند مورد از عوامل موثر در شکرک زدن عسل طبیعی، ذکر شده است:
دمای محیط: گفته می شود که آزمایش ها نشان داده که حرارت می تواند منجر به تبلور عسل طبیعی گردد که این دما را دمای 14 درجه سانتی گراد برای شکرک زدن عسل طبیعی مناسب دانسته اند.
آمیلاز: آمیلاز یا دیاستاز، ذرات ریز موجود در ترکیبات عسل های طبیعی و نه تقلبی را به خود جذب کرده و می تواند منجر به ته نشین نمودن آن ذرات و در نهایت موجب تبلور در عسل طبیعی گردد. گفتنی است که آمیلاز تنها در عسل طبیعی وجود داشته و عسل های تقلبی که شکرک نمی زنند، این ماده را در ترکیبات خود نداشته اند.
آب: جالب است بدانید که درصد آب موجود در عسل طبیعی هم می تواند منجر به خاصیت تبلور عسل طبیعی گردد.
گلوکز: درصد وجود گلوکز در ترکیبات عسل طبیعی با شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل طبیعی، رابطه مستقیمی داشته است. به عنوان مثال عسل اقاقیا از آن دسته عسل های گیاهی بوده که دارای گلوکز کمتری بوده و دیرتر شکرک می زند، در مقابل عسل آفتابگردان از درصد خوبی گلوکز همراه بوده و زودتر شکرک می زند.
و دیگر شرایط و عوامل که می تواند به شکرک زدن هر چه زودتر یا دیرتر عسل طبیعی، کمک نماید.
به هر حال باید دانست که تقریبا تمامی عسل های طبیعی و خالص، شکرک می زنند و اگر شما از آن دسته افرادی بوده اید که مصرف عسل شکرک زده را دوست داشته اید، می توانید مرغوبترین نوع عسل شکرک زده با قیمتی بسیار مناسب از طریق سایت های اینترنتی معتبر خریداری نمایید.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نبوده که برای از میان بردن شکرک موجود در عسل طبیعی، میتوانید ظرف نگهداری عسل را در آب جوش قرار دهید و عسل مایع را مصرف نمایید.