عسل طبیعی چیست و چگونه درست می شود؟ آیا عسل نیازهای روزانه بدن را تامین می کند؟ آیا انواع مختلف آن را می شناسید؟
عسل ماده ای شیرین و غلیظ است که از جمع آوری شهد گل ها توسط زنبور عسل تولید می شود و سرشار از مواد مغذی و مفید است که برای بدن ضروری می باشد و با توجه به املاح و مواد معدنی موجود در گل ها که توسط زنبور عسل جمع آوری می شود می تواند بخش عمده ای از نیازهای روزانه یک فرد را تامین کند؛ و همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های پوستی مؤثر است.
انواع مختلف عسل طبیعی:
نوع عسل طبیعی با توجه به نوع گرده و شهد گلی که عسل از آن حاصل شده متفاوت است و نتیجه درمانی متفاوتی را نیز در پی دارد، در زیر به چند نوع کلی آن اشاره می کنیم:
1- عسل مخلوط یا چند گیاه:
وقتی زنبور عسل از گل های متنوع و متفاوت برای جمع آوری شهد گل ها استفاده می کند در این صورت عسلی که حاصل می شود را عسل مخلوط یا چند گیاه می نامند که خواص درمانی آن نیز مجموعه ای از خواص تک تک گل ها می باشد؛ و بیشتر عسل های صنعتی از این نوع می باشند.
2- عسل جنگلی یا وحشی:
این نوع عسل از گیاهان وحشی و کوهی که در مناطق خاصی وجود دارند حاصل می شود و با توجه به آب و هوای منطقه طعم و مزه بخصوصی خواهد داشت و خواص دارویی و درمانی متفاوتی نیز دارد.
3- عسل تک گل:
عسلی که از گرده های یک نوع گل به دست می آید را عسل تک گل می نامند که در منطقه مشخصی که فقط نوع خاصی از گیاه می روید به دست می آید.