عسل یک ماده غذایی مقوی با خواص درمانی متنوع می باشد که استفاده صحیح و بجا از آن بی ضرر بوده و در درمان و پیشگیری از امراض مختلف موثر است. ایران از نظر تولید عسل طبیعی رتبه ی یازدهم جهانی را داراست و عسل مازاد بر نیاز کشور در چرخه ی صادرات قرار می گیرد.
اقلیم ایران، به علت داشتن طبیعت چهار فصل و سازگار، انواع و اقسام گلها و گیاهان که منبع اصلی تولید عسل است، را داراست. به این جهت عسل بسیار مرغوب به صورت گسترده در همه جای آن از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق به عمل می آید. قسمتی از عسل تولیدی، در داخل کشور مصرف شده ولی بخش عمده آن با کمک و فعالیت بازرگانان و تجار فعال در زمینه صادرات به کشورهای عربی و اروپایی صادر می شود. این ماده غذایی به علت دارا بودن املاح و ویتامینهای مختلف دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و در پیشگیری از بیماریهای مختلف منجمله سرطان نقش بسیار مهمی ایفا می کند. عسل به علت داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی بالا در درمان عفونتها موجود در نقاط مختلف بدن بسیار موثر می باشد.
امروزه در سراسر جهان به خواص اعجاز گونه ی عسل پی بردند و روی آوری به عسل روز بروز افزایش می یابد در این شرایط بازار صادرات و فروش عسل رونق می یابد. تولید کنندگان عسل می توانند با ایجاد رابطه و همکاری با صادر کنندگان عسل محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.