عسل حاصل گرده برداری زنبور، ماده ای معجزه گر است که دارای خواص دارویی و آنتی باکتریال می باشد. این ماده ی طبیعی بدون از بین بردن هیچگونه حیاتی ساخته می شود. بدلیل استفاده از عسل در طب گیاهی، صادرات آن از ارزش زیادی برخوردار است.
عسل یک ماده ی غذایی بسیار مقوی و یک شیرینی کاملا طبیعی و بی ضرر است که طعم و مزه ی آن برای اغلب افراد خوشایند ودلپذیر می باشد. این ماده ی باارزش از هزاران هزار سال پیش، توسط انسان، شناسایی و از خواص درمانی آن استفاده می شد، حتی در زمانهای قدیم، برای اثر بخش تر کردن داروها آنها را با عسل مخلوط می کردند. زنبور به عنوان عامل اصلی تولید عسل این قابلیت را دارد که از گرده و شهد تمامی گلها و گیاهان موجود در طبیعت، عسل تهیه نماید بنابراین با توجه به وجود انواع مختلف گلها و گیاهان ، بالطبع عسل های مختلف و متنوعی نیز وجود خواهد داشت که هرکدام از آنها دارای رنگ و عطر و طعم منحصر به فردی می باشند و با توجه به منشا تولیدشان هر کدام صدها خاصیت درمانی مفید دارند.
با این حال عسلهای طبیعی و ارگانیک، همگی دارای خاصیت آنتی بیوتیک و ضدعفونی کنندگی داشته و به علت داشتن آنتی اکسیدان، مصرف آنها در پیشگیری از انواع سرطانها موثر است.