سوالات زیادی در مورد خواص انواع عسل طبیعی خوب ایرانی می شود و مدام این سوال تکرار می گردد که طبع عسل سرد است یا گرم؟
در مورد بیشمار خواص کشف شده و بسیاری از فواید که درون عسل مانند یک راز و سرّ شگفت آور پنهان شده است و هنوز بشر به آن دست نیافته، هیچ تردیدی وجود ندارد و تقریبا برای همه به اثبات رسیده که استفاده از یک عسل خوب ایرانی در صورتی که طبیعی و ارگانیک باشد می تواند اندام های درونی را از هر نوع ویروس، میکروب، قارچ و به طور کلی آلودگی ها پاک نماید و با افزایش سیستم ایمنی بدن، انواع ویتامین، پروتئین و املاح معدنی تا حد زیادی توانمندی و زیبایی را به ظاهر و باطن انسان ببخشد.

طبع عسل سرد است یا گرم؟
اینکه بسیاری می گویند طبع عسل سرد است یا گرم و چرا به ما نمی سازد، باید بگوییم که خواص انواع عسل های طبیعی وابسته به نوع شهدی است که جمع آوری می شود و باید دید گیاه غالب مصرف شده در عسل سرد است یا گرم و از روی آن طبع عسل را تشخیص دهیم.
اگر در مورد عسل های ناب و خالص طبیعی ایرانی صحبت می کنیم، باید بدانید که اگر تولید این عسل در نواحی جنوبی و توسط گونه های گیاهی آن مناطق تهیه شده است، دارای طبعی سرد است و چنانچه در نواحی کوهستانی و مرکزی باشد طبع آن گرم خواهد بود.
در مورد عسل های طبیعی چهل گیاه ایرانی نیز باید گفت که چون از چندین گیاه مخلوط تهیه می شود دارای طبعی خنثی یا در اصطلاح معتدل می باشد و برای مصرف عموم مردم مناسب خواهد بود.