امروزه شرایط ویژه برای صادرات مستقیم و بدون افزایش قیمت بهترین عسل تولیدی در شمال کشور با نام عسل مرکبات به وجود آمده است.
در استان های شمالی کشور هم، استانی چون مازندران توانسته دارای تولیدکنندگان معتبری در حوزه تولید انواع عسل طبیعی و اصل باشد و در حال حاضر نیاز بازارهای موجود در شمال کشور را پاسخگو بوده است.
عسل مرکبات در این استان، از شهد شیرین شکوفه های انواع مرکبات مانند پرتقال و یا لیمو در فصل بهار تولید گردیده و به همین سبب به عسل بهار نارنج نیز شهرت داشته است.
شایان ذکر است که یکی از ویژگی های بارزی که در انواع عسل های تولیدی در شمال کشور وجود داشته، رقیق بودن عسل نسبت به سایر عسل های تولید شده در دیگر استان ها بوده که سبب آن وجود میزان رطوبت بالای موجود در شرایط جوی این استان ها می باشد.

خواص عسل مرکبات چیست؟

عسل مرکبات تولیدی در شمال کشور در استان هایی چون مازندران و یا گرگان، با فصل برداشت بهاره و دارا بودن رنگ زرد، می تواند خواص منحصربفردی را دارا باشد:

  • عسل مرکبات سرشار از ویتامین C بوده که برای افرادی که دارای کمبود این ویتامین هستند بسیار مناسب می باشد.
  • نرم کننده سینه و موثر در درمان سرماخوردگی و آنفلونزا بوده است.
  • ضدعفونی کننده و تصفیه کننده خون و کبد می باشد.
  • ضداسپاسم، ضدسرطان هایی چون سرطان معده و کاهش دهنده کلسترول خون بوده هست.

در حال حاضر یکی از مراکز مهم صادراتی انواع عسل مرغوب مرکبات، در شمال کشور آماده صادرات این ماده ی غذایی ارزشمند به تمامی بازارهای کشور بوده که با حذف واسطه ها و افزایش قیمت بدون منطق، توانسته انواع بهترین محصولات خود را در راستای دارا بودن جامعه ای سالم تر، عرضه نموده باشد.