مصرف عسل می تواند نقش مهمی در درمان درد های استخوان و مفاصل ایفا نموده و کوفتگی اعضای بدن، دردهای کمر، رماتیسم مفصلی و دردهای ناشی از اصابت ضربه به استخوان ها را درمان کند. به دلیل کیفیت بالای عسل ایرانی، صادرات عسل در حجم بالا صورت می گیرد.
محققان در زمینه ی پزشکی و داروسازی با انجام آزمایشهای متعدد به این نتیجه رسیده اند که مصرف عسل باعث تحریک عصب های مغزی و در نتیجه ترشح مواد ضد درد می گردد. به این دلیل توصیه می شود که در صورت بروز آرتروز مقداری عسل را روی پارچه ی تمیزی مالیده و مفصل موردنظر را با آن ببندید و چند شبانه روز این عمل را تکرار نمایید این کار باعث تسکین درد و بهبود نسبی بیماری می گردد. همچنین یک چنین درمانی برای دردهای استخوان و رماتیسم نیز توصیه می شود. دردهای مزمن کمر، به غیر از دیسک کمر را می توان با مالش محل مورد نظر با مخلوط عسل و پیاز تسکین داد. مخلوط عسل و گلیسرین کوفتگی های اعضای بدن و درد استخوان ناشی از ضرب دیدگی را التیام می بخشد.
خواص جالب و اثربخش درمانی عسل باعث شده که مصرف این محصول روز به روز رو به فزونی نهاده، فعالیت در زمینه ی خرید، فروش و صادرات عسل را تبدیل به کسب و کاری سودمند کرده است.

.