افزایش غلظت خون، عارضه ایست که، در اثر عادتهای غذایی ناسالم ایجاد می شود. امروزه برای درمان این بیماری طب سنتی و علم پزشکی، در کنار رژیم غذایی، استفاده از شربت عسل را توصیه می کنند. وجود مشتریان فراوان، باعث رونق صادرات عسل طبیعی ایران شده است.
غلظت خون بالا،بیماری است که از افزایش سرعت تولید گلبولهای قرمز خون نشات می گیرد. اگر میزان تولید گلبولهای قرمز از میزان مرگ این گلبولها بیشتر شود، این امر باعث ابتلا فرد به این عارضه می شود، که بیشتر در مردان اتفاق می افتد. از نشانه های آن می توان به قرمزی پوست دست، صورت، چشمها، سر درد و سرگیجه های پی در پی، اختلال در هوشیاری و خواب آلودگی اشاره نمود.
عامل ایجاد این بیماری در اکثر موارد تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز، جگر، کله پاچه، کباب و در برخی موارد استرس و فشارهای روحی می باشد. بهترین راه درمان و پیشگیری از این عارضه استفاده از شربت عسل به همراه آبلیمو و خاکشیر است. عسل به علت داشتن آنتی اکسیدان و آنزیمهای خاص غلظت خون را کاهش داده و از بروز مجدد آن جلوگیری می کند.
با توجه به میزان تولید عسل در کشور و مقدار مصرف داخلی آن، لازم است که مازاد عسل تولید شده، برای امر صادرات اختصاص یابد تا باعث رشد اقتصاد کشور شود، شرکت های صادراتی عسل آمادگی لازم را برای ارائه ی راهنمایی و خرید محصول عسل تولید کنندگان محترم دارند.