فرصت ویژه و محدود برای صادرات با قیمت مناسب و شرایط خوب انواع عسل های طبیعی و پزشکی، که خواص درمانی بی نظیری را داشته اند، به وجود آمده است.
عسل ماده ای غذایی و دارویی و یک اکسیر نشاط بخش و بسیار مفید و مقوی در سلامت تغذیه ای و دارویی انسان ها بوده، که از گذشته تا به امروزه، خواص منحصربفرد خود را بر همگان آشکار نموده و همواره نیاز به همچنین ماده ای شفابخش، حس گردیده است.
باید گفت که عسل طبیعی و پزشکی، عسلی سرشار از انواع مواد قندی ساده ی مونوساکاریدی چون گلوکز، ساکارز و فروکتوز، انواع املاح معدنی و مواد آلی چون کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و آهن، انواع مواد ویتامینی مانند ویتامین های گروه B، و انواع دیگر ویتامین ها مانند کا و تیامین بوده است.
گفتنی است که هر 100 گرم از عسل طبیعی، می تواند چیزی نزدیک به 300 کالری را دارا باشد و جالب است بدانید عسل دارای کمی پروتئین بوده و فاقد نمک می باشد. حال آیا می دانید که امروزه کدام یک از انواع عسل های دارویی، محبوبیت بیشتری را داشته اند و در مقابل خواص بیشتری را دارا بوده اند؟

انواع عسل دارویی طبیعی

در حال حاضر تولیدکنندگان عسل در دنیا و در کشور ما، توانسته اند انواع گوناگونی از عسل های دارویی را با توجه به مناطق رویش انواع گیاهان دارویی و مفید، تولید نمایند که هر یک از آنها، خواص منحصربفرد درمانی را دارا بوده اند.
عسل گون، یکی از بهترین و پرفروش ترین انواع گونه های عسل طبیعی بوده که دارای رنگ روشن و خواص منحصربفردی در درمان انواع بیماری ها و مشکلات شایع در افراد مانند کم خوابی، دردهای کلیه و مثانه و غیره را دارا باشد و امروزه عسل گون، یکی از مفیدترین انواع عسل های دارویی برای بیماران دارای کم خونی بوده است.
عسل آویشن از دیگر انواع عسل های مفید دارویی بوده که گفتنی است با دارا بودن طبعی گرم و خشک و ترکیباتی سرشار از انواع ویتامین های A و E، می تواند علاوه بر خواص عمومی عسل های طبیعی، مناسب ترین عسل، برای مصرف بیماران دیابتی بوده است.

عسل کنار یا عسل سدر، عسل مرکبات، عسل گشنیز، عسل چهل گیاه، عسل زرشک و دیگر انواع عسل های دارویی که هر یک از آنها توانسته اند خواص منحصربفرد درمانی و تغذیه ای را برای انسان ها دارا باشند.
گفتنی است که آزمایشات گوناگون بر روی انواع عسل های دارویی، این نتیجه را دارا بوده که عسل های با رنگ تیره تر، حاوی مواد معدنی بیشتری بوده اند و مصرف کنندگان عسل باید بدانند که تنها مصرف عسل طبیعی و اصل می تواند خواص منحصربفردی را در درمان مشکلات و بیماری های شایع در افراد دارا باشد.
با توجه به اینکه عسل نقش دارویی مهمی را برای انسان ها داشته، چگونگی تهیه انواع عسل های طبیعی هم در میان این بازارهای گوناگون و گاها ناامن فروش عسل، که آمارها نشان از وجود بیش از 50 درصدی انواع عسل های تقلبی و مصنوعی داشته، از دغدغه های جدی مشتریان و مصرف کنندگان عسل در کشور بوده است.
خوشبختانه در کشور ایران، تولیدکنندگان معتبری از انواع عسل طبیعی و دارویی در استان هایی چون، لرستان، کردستان، اردبیل و همدان داشته ایم که ارتباط داشتن با نمایندگی ها و عرضه کنندگان معتبر این استان ها، می تواند امری مهم در شناخت عسل اصل از تقلبی و تهیه مرغوب ترین نوع عسل باشد.
در حال حاضر انواع عسل های مفید دارویی و پزشکی، همچنین انواع عسل های با ساکارز کمتر از 1 درصد مخصوص بیماران دیابتی، آماده صادرات به بازارهای داخلی و حتی خارجی، به صورت عمده و با بسته بندی های مناسبی می باشد.