عسل طبیعی خود دارای خواص درمانی زیادی است ولی انواع تولیدات خاص تک گل، علاوه بر این خواص، خاصیت گل مورد نظر را نیز در خود دارا بوده و تاثیر فوق العاده ای بر درمان بیماری ها دارد.
معمولا عسل هایی که زنبور، شهد را از روی یک گیاه خاص جمع آوری می کند عسل تک گل نامیده می شود، که حدود 70 درصد آن از شهد گیاهان غالب منطقه خواهد بود و 30 درصد بقیه از شهد دیگر گل ها گرفته می شود. ما بعضی از خواص این تولیدات تک گل را بیان کرده تا شما عزیزان بتوانید بدرستی عسل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

عسل گشنیز
مقوی معده و دستگاه گوارش، مفید برای تب های رماتیسمی، مفید برای بیماری های عفونی مثل سرخک و آبله،

گون
مؤثر برای کم خونی، مشکلات تنفسی و خشونت سینه، و همچنین برای درد کلیه، مثانه و مجاری ادراری 

چهل گیاه
 ضد میگرن بوده و تقویت کننده کبد و مشکلات گوارشی می باشد و همچنین برای درخشندگی و طراوت پوست بسیار مؤثر می باشد.

بابونه

کاهش حساسیت، ضددرد، کاهش فشار خون، مفید برای دردهای استخوانی و دل درد های شدید

یونجه
تحلیل برنده ورم های بدن، چاق کننده، ملین و خونساز، مفید برای گرفتگی عروق، تصفیه کننده خون

کنار
کرم روده و معده را از بین می برد برای ناراحتی ها و زخم های روده بسیار مؤثر می باشد، سرشار از ویتامین c است که برای سرماخوردگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد
 که البته بعضی از این خواص در بیشتر  عسل ها وجود دارد مثل مسکن، آرامبخش، مقوی مغز و اعصاب و معده، عسل یک غذای کامل با انواع خواص درمانی بوده که اگر به صورت طبیعی و خالص تولید شده باشد هیچ گونه ضرری برای بدن نداشته و برای تمام افراد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. عسل آب درون باکتری ها را جذب می کند و سبب می شود باکتری نتواند به حیات خود ادامه دهد و رشد و تکثیر یابد. عسل به علت داشتن خاصیت ضد قارچی، هیچ گاه فاسد نمی شود و همیشه می توان به سلامتی آن اطمینان داشت  و تنها ماده غذایی است که تاریخ انقضا ندارد. عسل زخم ها را ضدعفونی کرده و میکروب ها را می کشد و مانع عفونت مجدد زخم ها می شود.