آیا می دانید که خواص موم عسل طبیعی چه بوده است؟ بره موم و موم چه تفاوتی با هم داشته اند؟ چگونه می توان بهترین موم عسل را در استان لرستان خرید نمود؟
حتما تاکنون انواع موم های عسل را دیده اید و شاید انواع عسل های موم دار را خرید نموده باشید. اما آیا می دانید که موم عسل در عین اینکه می تواند خواص مفیدی را دارا باشد، اگر در بهترین نوع خود نباشد می تواند عوارضی را بر دستگاه گوارش انسان دارا باشد؟
شایان ذکر است که عسل همراه با موم می تواند در درمان ناراحتی های تنفسی، سینوزیت و ورم معده موثر باشد و برای درمان ورم لثه می توان موم را جوید.
اما با توجه به اینکه موم عسل بسیار سخت گوارش بوده و نمی تواند جذب بدن گردد و به همان صورت دفع می شود، از موم بیشتر برای صنایعی چون آرایشی و بهداشتی بهره برده اند، چرا که به راحتی جذب پوست شده است.
حال آیا می دانید که از موم عسل در چه مواردی بهره برده شده است؟

خرید موم

کاربردهای موم عسل

  • یکی از کاربردهای موم در کندوهای چوبی بوده که برای ساختن قاعده های مومی که به صفحاتی نقش و نگاردار گفته می شود که به زنبورهای داخل کندو برای راهنمایی در ساخت شان هایشان داده می شود.
  • از موم عسل برای ساختن شمع نیز استفاده نموده اند و به سبب نقطه ذوب بالاتری که نسبت به خود موم های پارافینی داشته اند، بیشتر از آنها بهره گرفته شده است.
  • همانطور که گفته شد، یکی از کاربردهای مهم موم عسل در صنایع آرایشی بهداشتی و ساخت کرم ها و لوسیون ها بوده است.
  • کاربرد دیگر موم در صنایع غذایی و شیرینی پزی می تواند باشد که از آن به عنوان عامل تفکیک در این صنعت استفاده نموده اند.
  • در صنعت چاپ نیز از موم عسل کاربردهایی دیده شده است که می توان به آثار هنری حکاکی و کنده کاری اشاره نمود که به عنوان پوشش سطح محافظ از موم استفاده می شده است.
  • همچنین از موم به عنوان روکش برای داروها و قرص ها در صنابع داروسازی نیز بهره برده شده است.

اما آیا تاکنون نام بره موم را هم شنیده اید؟ چه تفاوتی بین بره موم و موم عسل وجود داشته است؟

بره موم و موم عسل

باید گفت که بره موم ماده ای شبیه موم بوده که از ترکیب موم عسل با صمغ درختان حاصل گردیده و حالتی خمیری شکل و رنگی متغیر از سبز تیره تا قهوه ای خاکستری داشته است.
شایان ذکر است که بره موم ماده ای چسبناک در ابتدای محل ورود به کندوهای زنبور عسل بوده که گفتنی است به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده توانسته در پیشگیری از ورود انواع بیماری ها به داخل کندو مناسب باشد، چرا که در هنگام ورود زنبورهای عسل پاهای آنها با بره موم ضدعفونی گردیده است.
در پایان می تواند اشاره نمود که بره موم می تواند خواص ضدباکتری و ضدانگل، بهبود اختلالات لثه و دهان و موثر در کاهش فشار خون را به همراه داشته باشد.
لازم به ذکر است که امروزه استان لرستان این افتخار را داشته تا با تولید انواع عسل طبیعی، یکی از مراکز مهم در تولید عسل مرغوب در کشور نام داشته باشد و ارتباط داشتن با کارشناسان و نمایندگی های فروش انواع موم و بره موم در استان لرستان نیز می تواند در تهیه مصحولی باکیفیت مشتریان را یاری دهد.