زهر زنبورعسل مایعی با ترکیبات بسیار زیاد و مواد پروتئینی می باشد که امروزه در بازارهای فروش در سراسر کشور، از طریق نمایندگی ها و زنبورداران معتبر با قیمت مناسبی به فروش می رسد.
زهر زنبورعسل مایعی با رنگ روشن و مزه ای تلخ بوده که سرشار از انواع ترکیباتی چون آنزیم هایی مانند اسید فسفا تاز و هیا لورونیداز، پپتیدها مانند آدولاپین و پپتید MCD و آمین های بیوژنیک می باشد و گفتنی است که در ترکیبات آن بیش از 8 مورد مواد پروتئینی وجود داشته است.
شایان ذکر است که زهر زنبورعسل می تواند اثرات درمانی بسیاری را بر درمان مشکلاتی چون آرتروز، رماتیسم و بیماری MS داشته باشد. اما شاید سوالی که ذهنتان را مشغول نموده این امر باشد که زهر عسل چگونه تولید گردیده است؟

چگونگی تولید زهر 

در ابتدا باید گفت که سیستم ترشح زهر در زنبورهای عسل از دو غده تشکیل گردیده است که یک غده کوچک با خاصیت بازی و یک غده کوچک دیگر با خاصیت اسیدی بوده است.
کار شروع تولید زهر در زنبورهای کارگر، از همان روزهای بلوغ می باشد و غدد زهری چیزی در حدود دو الی سه هفته به این کار ادامه خواهند داد. اما نکته ی مهمی که پیرامون تولید زهر وجود داشته، رابطه مستقیم آن با گرده گل موجود در طبیعت بوده که می تواند در فصول مختلف سال یکسان نباشد و گفتنی است در ماه های فروردین و اردیبهشت این میزان بیشتر نیز می گردد.
شاید برایتان جالب باشد که یک زنبور کارگر می تواند بیش از 2 میکرو لیتر زهر تولید نماید. در حال حاضر مشتریان می توانند از زنبورداران معتبر در سراسر کشور، زهر مفید این موجود ارزشمند را با قیمتی مناسب تهیه نمایند که به صورت خشک شده و در بسته بندی های گوناگونی به فروش رسیده است.