عسل شبدر به واسطه ی تغذیه زنبوران از شهد و گرده ی شبدر در کشور تولید می
شود. این گیاه در مناطقی که دارای آب و هوای خنک تر می باشد بهتر رشد می
کند. این عسل دارای خواص منحصر به فرد خود می باشد.
گیاه شبدر گیاهی خزنده می باشد که در بسیاری از مناطق جهان به دلیل داشتن ریشه ی خوب برای جلوگیری از فرسایش خاک کاشته می شود، این گیاه گران نیست و در بیشتر اراضی قابلیت رشد دارد البته از آن به عنوان علوفه یا غذای حیوانات نیز استفاده می شود. در بین ما نام جوانه ی شبدر بسیار معروف است به دلیل اینکه در خیلی از امراض مخصوصا کم خونی یا کمبود پلاکت در بدن مانند یک معجزه عمل می کند. اما موارد بالا در مورد خود شبدر بود در ادامه درباره ی عسل شبدر صحبت می کنیم.

عسل شبدر
ابتدا باید گفت زنبوردارانی که علاقه به تولید عسل شبدر با استفاده از زنبوران خود دارند، کندو های خود را در مناطقی قرار می دهند که از این گیاه، پر باشد، حتی گاهی اوقات این گیاه را در اطراف کندو می کارند تا زنبور عسل را تشویق به تغذیه از این گیاه کنند به هر حال هیچ تضمینی از سوی زنبور عسل وجود ندارد که فقط بر روی این گیاه برود به دلیل اینکه زنبور ها ظرفیت پرواز گسترده ی را دارند و می توانند فاصله های خیلی طولانی را پرواز کنند تا وقتی به کندو خود بازگردند و در این بین ممکن است از شهد گل های دیگر نیز استفاده کنند.
با توجه به مواردی که توضیح داده شد پیدا کردن عسلی که تنها از شبدر باشد اغلب دشوار است. این عسل رنگ کهربایی تقریبا مایل به سفید دارد و دارای عطر و بوی گل گیاهی و طعم ظریف می باشد.
کیفیت این عسل به عوامل متعددی بستگی دارد مثلا در چه زمانی از سال زنبور از شبدر تغذیه می کند، در اواخر بهار و ابتدای تابستان  شکوفه های شبدر در بهترین حالت قرار می گیرد.
این عسل در نابود کردن سلول ها یا رادیکال های آزاد که منجر به سرطان های مختلف می شود به سیستم بدن کمک می کند به هر حال عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در همه ی فرهنگ ها نقش مهمی را دارد.
گیاه شبدر در ایران هم خوب کاشتی دارد بنابرین این نوع عسل در مقیاس های مناسب تولید و عرضه می شود، شما به راحتی می توانید این عسل را تهیه یا سفارش دهید