آیا می دانید که عسلک یا عسل برگ چیست؟ چگونه می توان عسل برگ را از عسل طبیعی شناخت؟ کدام مراکز توزیع معتبر، انواع عسل برگ را به صورت عمده و با قیمت مناسب تری به فروش می رسانند؟
عسلک یا عسل برگ، بر خلاف عقیده بسیاری از افراد، از شهد شیرین گل های گیاهان و شکوفه ها، تولید نگردیده است، بلکه باید گفت عسلک نوعی مایع شیرین بوده که توسط زنبورعسل و یا برخی از حشراتی مانند شته و شپشکها، و از مواد چسبناک و شیرینی که از تغذیه آنها از شهد گیاهان باقی مانده، تولید شده است.
در واقع زنبورهای عسل، با جمع آوری شیره دفع شده حاصل از تغذیه شته ها و شپشکها بر روی گل های انواع درختان، اقدام به تولید عسلک یا عسل برگ نموده اند و لازم به ذکر است که این شیره های برجای مانده با خود شیره های گل های گیاهان و درختان، تفاوت بسیاری را دارا بوده است.
باید این امر را ذکر نموده که عسلک ها یا عسل برگ، از کیفیت پایین تری نسبت به عسل طبیعی برخوردار بوده اند و عمدتا از درختانی چون کاج، صنوبر و بلوط تهیه شده اند و جالب است بدانید که کشورهای اروپایی از عسلک، به عنوان ماده ای خوشمزه، استفاده نموده اند.
حال این سوال شاید برای شما مبهم باشد که چگونه می توان عسلک را از یک عسل طبیعی شناخت و یا به عبارت دیگر، تفاوت میان عسلک و عسل طبیعی در چه مواردی بوده است؟

مقایسه عسلک و عسل طبیعی

شایان ذکر است که عمدتا زنبوردارانی که مناطق جنگلی دارای کلنی های زنبورعسل هستند، با جمغ آوری این شیره های برجای مانده بر روی درختان مخروطی شکل و جنگلی، اقدام به تولید عسلک نموده اند و گفتنی است که در شرایطی که امکان تولید عسل به سبب عدم دسترسی زنبور به گل وجود نداشته، عسلک ها می توانند جایگزین آنان گردند و توسط زنبورها تولید گردند.
عمدتا انواع عسلک های تولید شده که می توان به عسلک های نارون، بید و تبریزی اشاره نمود، از رنگ تیره تری نسبت به عسل طبیعی برخوردار هستند و البته لوولوز و دکستروز کمتری را دارا می باشند.
همچنین با توجه به رنگ تیره تر عسلک ها، از مواد معدنی مانند آهن، فسفر و پتاسیم بیشتری نسبت به عسل طبیعی برخوردار بوده اند که به علت دارا بودن این مقادیر و همچنین نمک پتاسیم زیاد در عسلک ها، این ماده تغذیه مناسبی برای زنبورها در فصل زمستان نبوده و عمدتا منجر به مرگ و میر زنبوران نوزاد می گردد.
همانطور که متوجه شدید، عسلک دارای مواد و املاح معدنی غنی تری نسبت به عسل طبیعی برخوردار بوده و همین امر سبب گردیده تا سرعت بالاتری را در شکرک زدن داشته باشد. گفته می شود که بهتر است عسلک را به صورت موم دار و یا بدون حرارت مصرف نمود.
گفتنی است که یکی دیگر از روش های تشخیص عسلک از عسل طبیعی، مزه مشابه ذرت و یا ملس نیشکر موجود در عسلک می باشد که البته امروزه در بازارهای فروش عسل، شاهد فروش این نوع عسلک ها به جای یک عسل طبیعی هستیم.
بنظر می رسد که تنها راهکار مطمئن برای تهیه عسلی طبیعی و همچنین عسلک یا عسل برگ، خرید آنها از مراکز فروش معتبر در سراسر کشور می باشد.
خوشخبتانه امروزه شما می توانید انواع عسلک یا عسل برگ را از طریق سایت های اینترنتی معتبر نیز با قیمت مناسب تری تهیه نمایید.