آیا می دانید که شکرک زدن عسل، نشانه ی نامرغوب بودن آن نیست؟ امروزه با
توجه به گرانی قیمت عسل در برخی از بازارها، بهترین عسل تولیدی لرستان با
قیمت مناسبی عرضه گردیده است.
باید بدانید که یک عسل طبیعی، از ماده شیرینی که زنبورهای عسل از شهد انواع گل ها و گیاهان موجو در دامن طبیعت جمع آوری کرده و سپس در کندوهای خود ذخیره نموده اند، تولید گردیده و آن را به یکی از مقوی ترین مواد غذایی شناخته شده تبدیل کرده است.
اما شاید یکی از دغدغه هایی که تمامی مصرف کنندگان عسل پیرامون تهیه آن داشته اند، تهیه عسلی اصل و درجه یک بوده، چرا که در بازار انواع عسلی های تقلبی و مصنوعی وجود داشته اند.
عسل تقلبی عسلی بوده که که از گلوکز تجاری، شکر، اسیدسیتریک و اسانس تشکیل گردیده و در تولید آن، زنبور عسل هیچ دخالتی را نداشته است و تشخیص تقلبی بودن آن در آزمایشگاه های مواد غذایی به سادگی امکان پذیر بوده است.
شاید بتوان گفت یکی از نشانه های عسل اصل، شکرک زدن آن بوده که متأسفانه برخی از افراد این عامل را به اشتباه به عنوان تقلبی بودن عسل ذکر نموده اند.

شکرک زدن عسل
رسوب کردن و یا همان شکرک زدن عسل، به سبب وجود درصد بالای مواد قندی موجود در عسل مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز بوده که بیش از 70 درصد عسل را تشکیل داده اند و باید توجه داشت که این عامل، یکی از نشانه های مرغوبیت عسل می باشد و نه تقلبی بودن آن.
با توجه به اینکه علاوه بر کیفیت عسل تولیدی، گرانی قیمت عسل در بازارهای فروش هم مورد گلایه ی مصرف کنندگان بوده، تولیدکنندگان عسل در کشور باید راهکاری را اندیشیده باشند.
امروزه استان لرستان، که مرغوبترین عسل تولیدی در کشور را دارا می باشد، توانسته اصل قیمت و کیفیت را از اهداف مهم مراکز تولیدی خود قرار داده باشد تا مصرف عسل برای افراد بیشتری امکان پذیر شده و در نتیجه جامعه سالم تری وجود داشته باشد.