آیا می دانید که موم عسل امروزه چه خواص و کاربردهایی داشته است؟ چگونه می توان بهترین نوع موم عسل را در بازارهای خرید و فروش محصولات زنبورعسل، خریداری کرد؟
امروزه هر چه قدر از خواص و اهمیت وجود صنعت زنبورداری در دنیا بگوییم، باز هم می توان ساعت ها بحث کرد و به جرئت ادعا کرد که امروزه هیچکس نتوانسته نقش فزاینده ی محصولات زنبورعسل را در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، نادیده بگیرد.
فرآورده هایی چون، عسل طبیعی، گرده گل و ژل رویال، دارای خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی برای انسان ها بوده و امروزه عسل طبیعی، دارای درصد بالایی مصرف کننده در تمام دنیا می باشد و شاید اطلاع از خواص دیگر فرآورده های زنبورعسل، به اندازه عسل طبیعی نبوده است.
اما جدای از این فرآورده هایی که نقش تغذیه ای در کندو عسل و نقش دارویی برای انسان ها داشته، آیا می دانید که موم عسل، علی رغم اهمیتی که در صنعت زنبورداری داشته، امروزه در صنایع دیگر از ارزشمندی بسیار زیادی برخوردر می باشد؟ آیا از چگونگی کاربرد موم عسل در صنایع مهم دنیا و در کشور ما، چیزی می دانید؟

موم عسل

کاربردهای امروزی موم عسل

گفتنی است که موم عسل، ماده ای زرد رنگ و تشکیل شده توسط غدد زیرشکمی زنبورهای کارگر بوده که جهت ساختن شان های ذخیره گرده و شهد و محلی برای پرورش نوزادان زنبورعسل، از اهمیت بسیار زیادی در صنعت زنبورداری و تولید فرآورده ی مهمی چون عسل طبیعی برخوردار بوده است.
شایان ذکر که امروزه در اکثر زنبورداری های بزرگ، که نیاز بیشتری به موم عسل جهت افزایش میزان تولیدات خود از عسل طبیعی بوده، از دستگاه هایی به نام دستگاه تولید موم صنعتی عسل استفاده نموده اند. این دستگاه ها از موم طبیعی، به عنوان یک ماده ی اولیه، جهت تولید انواع موم های ورقه ای استفاده نموده اند که علاوه بر نقش مهمی که در فرآیند تولید عسل داشته، امروزه از کاربردهای مهمی در دیگر صنایع، برخورداربوده است.
باید بدانید که موم عسل، دارای ترکیباتی چون کربن های آزاد و اسید بوده که به سبب دارا بودن خواص فیزیکی چون، نقطه ذوب بالا و مقاومت بالا در برابر انواع عواملی چون حرارت و فشارهای مکانیکی، در صنایع گوناگونی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
امروزه صنایعی چون، قالبسازی، ریخته گری، تولید درز و چسب و شمع سازی، از موم صنعتی عسل به خاطر خواص فیزیکی منحصربفردش، بهره برداری نموده اند.
اما گفتنی است که علاوه بر صنایع فوق، امروزه بیشترین کاربرد موم عسل، در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی بوده که می توان به تولید لوازمی چون، کرم ها، ضدبوها، لوسیون ها و شامپوها اشاره داشت. شایان ذکر که موم عسل، از خاصیت سازگاری بیشتری با پوست انسان ها برخوردار بوده و به همین سبب اهمیت بالایی در این صنایع داشته است.
در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان در صنایع گوناگون، می توانند با ارتباط داشتن با مراکز فروش معتبر انواع محصولات زنبورعسل ایرانی، بهترین موم عسل را با قیمت مناسبی خریداری کنند.