آیا بره موم هایی که به صورت خالص و کاملا طبیعی تولید می شوند می توانند عوارض برای انسان داشته باشند؟ استفاده از این فرآورده ها تا کجا می تواند قابل اطمینان باشد؟
یکی از دغدغه هایی که همواره پیرامون محصولات گیاهی به خصوص محصولات زنبورعسل وجود داشته، ترس از عوارض مصرف این محصولات بوده است، چرا که امروزه در بازارهای تبلیغاتی گوناگون، انواع محصولات تقلبی و مصنوعی توسط افرادی سودجو عرضه شده که خب مصرف آنها به هیچ وجه نمی تواند از خواص مفیدی برای انسان ها برخوردار باشد.
اما جدای از کیفیت این محصولات، بسیاری از افراد تصور می کنند که محصولاتی مانند گرده گل و یا بره موم، علی رغم اینکه از اثرات مثبت درمانی برخوردار بوده، ممکن است مانند دیگر محصولات دارویی، عوارضی را هم داشته باشند. اما آیا می دانید که این تصور پیرامون خالص ترین و طبیعی ترین محصولات زنبورعسل، وجود نداشته است؟

بره موم

بره موم ماده ای بدون عوارض

گفتنی است که بره موم، ماده ی چسبناک و صمغی شکل، تولید شده توسط زنبورهای کارگر از شیره و صمغ گیاهان و درختان می باشد که در به عنوان ماده ای ضدآلودگی و ضدباکتریایی، از ارزشمندی خاصی در کندو عسل برخوردار بوده است.
بله باید گفت که وجود بره موم در کندو عسل، مانع از شیوع آلودگی ها و بیماری ها به داخل کندو عسل شده و می تواند در ترمیم شکستگی های کندو و تنگ نمودن دریچه های پرواز، نقش فزاینده ای را داشته باشد.
اما از آنجا که این ماده، خواص بسیار مفید دارویی و درمانی را برای انسان ها هم داشته، زنبورداران آن را توسط تله هایی سوراخ دار، از کندو عسل جمع آوری کرده و به بازار عرضه نموده اند. شایان ذکر که چون بره موم خام مواد موثره ی فعالی نداشته، امروزه آن را به صورت پودر و عصاره به بازار مصرفی انسان ها، ارائه داده اند.
تحقیقاتی که در زمینه بره موم انجام گرفته است، تاکنون هیچ عوارض مبنی بر استفاده از این محصول کشف نشده است. بره موم به دلیل اینکه محصولی کاملا طبیعی است هیچ گونه عوارضی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. ولی بعضی از افراد به دلیل مشکلات و ضعف جسمانی نمی توانند بره موم را به صورت خام استفاده کنند که در این صورت می توانند بره موم را به صورت محلول در آورند. 
برای این منظور می توانید آن را قطعه قطعه کرده و در شیشه در داری ریخته مقداری آب به آن اضافه می کنید و در ظرف را می بندید. چند روز طول می کشد تا بره موم در آب حل شود. بعد از حل شدن محلول را صاف کرده و درون شیشه کدر داخل یخچال قرار می دهید و می توانید آن را به صورت خوراکی و همراه با عسل طبیعی هم به مصرف برسانید.
حال آیا می دانید که برای مصرف بره موم خالص و اصل، چه خواص دارویی و درمانی را برشمرده اند؟

بره موم

خواص دارویی بره موم

آزمایشات گوناگون نشان داده که یک بره موم خالص، ماده ای سرشار از انواع ترکیبات ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی بوده که اگر به مصرف انسان ها برسد، می تواند به عنوان یک داروی گیاهی، دارای خواص مفیدی باشد.
گفتنی است که امروزه بره موم عمدتا به صورت انواع عصاره و پودر در بازارهای خرید و فروش محصولات زنبورعسل وجود داشته و در برخی از بازارها، از آن فرآوره هایی چون کپسول و قرص بره موم هم تولید نموده تا شرایط آسانی در حمل و نقل و نگهداری داشته باشد.
به طور کلی محققان و متخصصان، برای مصرف بره موم، خواص درمانی ذیل را برشمرده اند:

  • درمان مشکلات گوارشی.
  • درمان سرطان و قابل مصرف همراه با انجام شیمی درمانی ها.
  • مفید برای کاهش کلسترول و فشار خون.
  • درمان ریزش مو.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان ها.
  • درمان آفت دهان.

در حال حاضر تمامی مصرف کنندگان محصولات زنبورعسل، می توانند انواع این محصولات به خصوص بره موم خالص و اصل را، با قیمت بسیار مناسبی از مراکز فروش معتبر عسل ایرانی به صورت اینترنتی و یا مستقیم، خریداری کنند و از قیمت و کیفیت آن نیز راضی باشند.