سرزمین چهار فصل ایران دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد، در هر قسمت از این مرز وبوم گیاهان بخصوصی روییده اند و زنبور ها از شهد این گلها برای ساختن عسل بهره میگیرند، به این ترتیب انواع عسل حاصل می شود. تنوع عسل طبیعی ایرانی باعث رونق صادرات آن شده است.
عسل به عنوان یک ماده غذایی شیرین و طبیعی با طعم بسیار مطبوع در تمام خانه ها وجود دارد و از آن برای مصارف خوراکی و درمانی استفاده می شود. با توجه به شواهد  تاریخی از جمله کشف عسل طبیعی در معابد مصر باستان، می توان این مطلب را دریافت که انسان از قدیم الایام عسل را شناخته و با خصوصیات خوراکی و درمانی این ماده غذایی کاملا بی ضرر آشنا شده و از آن استفاده می کرده است.
زنبور ها به عنوان تولید کننده عسل قادر به عمل آوری عسل از شهد تمام گل های موجود در طبیعت هستند نتیجه این هم وجود انواع مختلف عسل است، که هر کدام از آنها با توجه به منابع تولید و شهدی که از گل خالص گرفته شده است دارای خواص گوناگون و منحصر بفرد هستند که با مطالعات و پژوهش روی انواع مختلف آن، همه روزه ویژگیهای درمانی جدیدی از عسل شناسایی می شود. مصرف روز افزون عسل در پزشکی باعث شده تا صادرات عسل تبدیل به یک تجارت پرسود و منفعت در بین انواع و اقسام فعالیت های اقتصادی شود.