آیا می دانید که چگونگی فرآینده پبچیده تولید عسل توسط زنبورعسل چه بوده است؟ آیا مراکز معتبر تولید عسل خالص و اگانیک در کشور را می شناسید؟
امروزه صنعت زنبورداری و پرورش زنبورعسل با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی مساعد کشور ما، از رونق خوبی برخوردار بوده و تعداد زنبورداران بسیاری در این حرفه در اکثر مناطق کشور، فعالیتی چشمگیر داشته اند.
حتما می دانید که در یک کندو عسل، بیش از 50 تا 70 هزار انواع زنبورهای کارگر و نر و یک زنبور ملکه وجود داشته اند که با تقسیم وظایف توانسته اند انواع فرآورده های ناب زنبورعسل به خصوص عسل طبیعی را که مراحل پیچیده و سختی را هم داشته، تولید نمایند.

تولید عسل طبیعی و برداشت آن

زنبورهای کارگر در این میان نقش عمده ای را در تولید عسل طبیعی داشته و با جمع آوری شهد گل های انواع گیاهان دارویی در یک منطقه و ذخیره سازی در شان های عسل در کندو، توانسته اند یک عسل طبیعی و گیاهی را تولید نمایند.
در مقابل این زنبورداران بوده اند که در زمان فرارسیدن برداشت عسل که عمدتا در دو فصل بهاره و پاییزه بوده، اقدام به جمع آوری قابهای شان های عسل نموده و عمدتا با استفاده از دستگاه هایی به نام استراکتور عسل، عسل طبیعی را استخراج نموده اند.
بله زنبورداران به سبب آنکه در معرض قرار گرفتن در برابر نیش تعداد فراوانی از زنبورهای مهاجم قرار داشته اند، با استفاده از دستگاه هایی به نام دودی که دارای مخزنی با حجم بالایی از دود بوده، اقدام به پراکنده نمودن زنبورها از محل کلنی های زنبور نموده تا با نیش کمتری هنگام برداشت عسل مواجه گردند و به آسانی اقدام به برداشت قابها نمایند.
پس از برداشت قابها که توسط لوازمی چون اهرم فلزی جهت جابجایی درب کندو و همان دستگاه دودی، قابهای عسل را در دستگاه های استراکتور عسل که دارای ظرفیت 4 تا 6 قاب بوده اند، قرار داده و این دستگاه ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز، عسل را از طریق شیرهای تعبیه شده، وارد توری صافی می کنند تا بعد از از میان بردن ناخالصی های موجود در عسل، یک عسل خالص بدست آید.

تولید عسل

تولیدکنندگان معتبر عسل کدام اند؟

همانطور که متوجه شدید، امروزه صنعت زنبورداری در کشور ما با توجه به استعداد خوب و بکر در مراتع و دامنه کوهستان ها، از تجارتی پرسود برخوردار بوده و از جمله تولیدکنندگان معتبر عسل ایرانی، می توان به لرستان، همدان، کردستان، خوزستان و اردبیل اشاره داشت.
این تولیدکنندگان پس از برداشت عسل، آنها را در آزمایشگاه های کنترل کیفی عسل مورد بررسی قرار داده و عسلی را که درصد مقبولی از میزان مرغوبیت را دارا باشد، تحت عنوان عسل شناسنامه دار و در بسته بندی هایی برچسب شده، روانه بازارهای فروش نموده اند.
امروزه در شرکت های بسته بندی عسل، ظروف شیشه ای و پلی اتیلنی جهت بسته بندی عسل طبیعی بهره برداری گردیده که عمدتا در وزن های نیم کیلویی و یک کیلویی بوده اند.
عسل خالص و طبیعی، دارای خواص مفید دارویی و درمانی بوده که مصرف روزانه آن می تواند در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی، قلبی و کلیوی، کم خونی و چاقی بسیار زیاد موثر باشد.
با توجه به اهیمت مصرف یک عسل خالص و اصل، امروزه شما می توانید انواع عسل ناب ایرانی را از مراکز فروش معتبر در کشور با قیمت مناسبی خریداری کنید.