یکی از مهمترین عوامل در پرورش و نگهداری کندو زنبور عسل، زمین مناسب است که نیاز به یک فضای خوب جهت جمع آوری گرده و صمغ گیاهان می باشد.
کندو خانه زنبورهای عسل محسوب می شود و درست است که شرایط داخل کندو باید توسط خود زنبورها و به صورت غریزی متناسب با رشدشان مهیا گردد ولی شرایط داخل از شرایط خارج کندو و منطفه ای که کندو های عسل در آنجا گذاشته می شوند نشأت می گیرد.
نوع پوشش گیاهی، گونه های موجود و گل ها می تواند عامل موثری در داشتن یک کندوی خوب عسل باشد زیرا زنبورها اول باید تغذیه مناسب داشته باشند تا بعدا بتوانند موم تولید کرده و یا شرایط گرما و سرما داخل کندو را برای نوزادان متعادل سازند.

طرح توجیهی زمین مناسب پرورش و نگهداری کندو عسل

زمین مناسب نگهداری کندوهای زنبور عسل یکی از مهمترین ارکان زنبورداری و شروع به کار در این حرفه می باشد، که در طرح توجیهی راه اندازی زنبورداری با عنوان توجیه اقتصادری سرمایه گذاری ثابت مطرح می گردد.
ولی جالب است بدانید که به طور کلی می توانید این موضوع را نادیده بگیرید، زیرا انقدر این موجودات ریز و کوچک با خود برکت دارند که وسایل پرورش و نگهداری آن ها نیز خود به خود مهیا می شود.
به دلیل کار بزرگی که زنبور عسل برای طبیعت و کمک به بارورشدن گیاهان در فصل گرده افشانی می کند، بسیاری از باغات و زمین های زراعی بدون دریافت اجاره یا پول، تنها برای افزایش حجم تولید محصول خود اجازه می دهند که کندوهای زنبور عسل بدون هزینه در زمین های آن ها برای مدتی استقرار پیدا نمایند و این موضوع هم به نفع زنبوردار است، هم زمین دار و کندوهای عسل نیز باید در فصل دیگر دوباره به یک منطقه مناسب آب و هوایی کوچ داده شود.