تشخیص کیفیت عسل از طریق خصوصیات فیزیکی، کار مشکلی است تنها راه پیش روی خریداران عمده، سنجش میزان ساکاروز موجود در آن، بکمک آزمایشگاههای تخصصی مواد غذایی و دارویی است، برای حفظ بازار های جهانی صادرات عسل، باید محصول استاندارد باشد.
تنها راه مطمئن برای شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی آزمایش کردن عسل در لابراتوارهای تخصصی است. معمولا خریداران عمده عسل مانند شرکتهای تجاری صادر کننده عسل از این روش برای تشخیص کیفیت عسل استفاده می نمایند. به جز آزمایشگاهها چند روش تجربی نیز برای خریداران جزء برای این منظور وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از آب سرد است، عسل تقلبی به سرعت در آب سرد حل شده و ناپدید می شود ولی عسل طبیعی به سختی حالت پیوستگی خود را در آب سرد از دست می دهد و خیلی دیر حل می شود. از دیگر ویژگیهایی که تنها در عسل طبیعی وجود دارد شکرک زدن یا کریستالیزه شدن عسل است، عسل تقلبی هرگز متبلور نشده و شکرک نمی زند.
عسل طبیعی علاوه بر مزه شیرین , طعم خاص و دلنشینی دارد که عسل تقلبی از آن بی بهره است، همچنین عسل طبیعی در صورتی که در فضای دربسته قرار بگیرد پس از مدتی در صورت باز شدن درب آن عطر و بوی گل می دهد.
عسل، در بین کالاهایی که صادر می شوند میزان ارز آوری بالایی دارد برای داشتن صادرات موفق و سود آور، می باید محصول با درصد کم ساکارز را به صورت استاندارد و در بسته بندیهای مرغوب، در بازارهای جهانی ارائه کرد. برای صادرات عسل طبیعی با مشاورین شرکت بازرگانی تماس حاصل فرمایید.