آیا شما هم از افرادی هستید که گمان می کنید هرچه عسل طبیعی تر باشد قیمت آن هم بالاتر است؟ آیا به نظر شما گرانترین عسل بازار مرغوبترین آن است؟
در خرید و فروش هر محصولی قیمت یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر روی تصمیم خریدار است؛ این انتخاب ممکن است بر اساس تجربیات قبلی خریدار نیز باشد. به عنوان مثال خریداری که قبلاً یک عسل را با قیمت گران خریداری کرده و از کیفیت آن راضی بوده است شاید این ذهنیت در او ایجاد شود که عسل گران گزینه بهتری برای خرید است.
در هر حال برخی از افراد در خرید عسل به دنبال ارزان ترین این محصول و برخی دیگر به دنبال گرانترین آن هستند. با توجه به اینکه تجارت عسل در چند سال اخیر افزایش داشته است، به همین دلیل شاهد افزایش مراکز عرضه این محصول و همینطور قیمت های مختلفی برای آن هستیم.


 عوامل موثر بر قیمت عسل طبیعی

عوامل مختلفی بر قیمت عسل طبیعی تأثیر مستقیم دارند. از جمله این عوامل می توان به میزان کیفیت و درصد طبیعی بودن محصول اشاره کرد. این درصد را می توان از طریق دستگاه هایی که ساکارز و رطوبت عسل را می سنجند مورد آزمایش قرار داد.


 بهترین عسل مال کجاست؟

بسیاری از افراد گمان می کنند که می توان از روی منطقه ای که عسل در آن به تولید رسیده است، تشخیص داد که عسل به تولید رسیده در آن منطقه خوب است یا نه.
این ادعا را هم می توان درست دانست و هم غلط؛ چون با توجه به اینکه آب و هوا و پوشش گیاهی هر منطقه تأثیر زیادی روی کیفیت عسل برداشت شده دارند، اما شاید زنبورداری که این عسل را به تولید رسانده است تجربه و یا وجدان کافی برای تولید عسلی مرغوب نداشته باشد.
اما اگر بخواهیم در ایران یک منطقه را نام ببریم که این پتانسیل را دارد که بهترین نوع عسل را به تولید برساند، می توانیم منطقه آذربایجان را نام ببریم.


 قیمت بهترین نوع عسل طبیعی

اگر زنبورداری بخواهد محصولی صددرصد طبیعی را به تولید برساند، ناگزیر از کوچ دادن کندو های خود است. چون در هر منطقه ای، زنبورعسل فقط برای زمان محدودی می تواند از شیره گل ها استفاده کند و بعد از آن به دلایلی مانند شرایط نامناسب جوی و همچنین تمام شدن شهد گل ها دیگر روند تولید عسل به شدت کند می شود.
از آنجه که کوچ دادن کندو های عسل از منطقه ای به منطقه دیگر هزینه ها و زحمت مربوط به خود را می طلبد، به همین دلیل این امر باعث افزایش قیمت عسل طبیعی خواهد بود.
پس اگر محصولی طبیعی را با قیمت بالا مشاهده کردید و به طبیعی و خالص بودن آن هم اطمینان دارید، اگر قیمت بالایی داشته باشد تعجب نکنید.
البته این به این معنی نیست که اگر قصد خرید عسل طبیعی را دارید باید گرانترین آن را تهیه کنید؛ بلکه می توانید با شناسایی و همکاری با مراکزی از جمله مجموعه عسل ایران که نوع مرغوب این محصول را با قیمت مناسب به فروش می رساند، موفق به خرید بهترین نوع عسل با مناسب ترین قیمت شوید.