گرده گل در فصول خاصی که گیاهان به گل می نشینند، توسط زنبورعسل جمع آوری شده و قسمتی از آن در شان های عسل با موم ذخیره می شود و این گونه عسل با قیمتی مناسب قابل عرضه و فروش می باشد.
زنبوران عسل پس از این که منبع گرده گل را در منطقه ای یافتند، به یکدیگر خبر داده و محل آن را اعلام می کنند که این عمل به روشی خاص انجام می گیرد. بدین گونه که در کندو، زنبورهای حامل گرده، برخی به آرامی روی شان ها راه می روند و برخی با رقص مخصوص، محل و منبع گرده و میزان فراوانی گرده را به دیگران اطلاع می دهند.
آن هایی که تلاش می کنند با رقص خاص نشانی محل فراوانی گرده را به دیگران دهند، زنبورهای کاوشگری هستند که در پرواز شناسایی موفق به یافتن محل مناسب شده اند. اما آن هایی که به آرامی روی شان ها راه می روند، به دنبال حجره مناسبی برای تخلیه بار های گرده خود می گردند، زنبورهای کارگر گرده آوری هستند که بار گرده خود را از محل قبلی جمع آوری کرده اند و چنان چه آن محل دیگر ارزش گرده آوری نداشته باشد، در پرواز های بعدی به دنبال نشانی زنبوران گرده آور کاوشگر خواهند رفت.
و بدین ترتیب در این فصول عسل هایی تولید می شود که علاوه بر این که تمام خواص عسل را دارند، حاوی گرده گل خالص و طبیعی نیز می باشند که بنا به توصیه متخصصان، مصرف این دو فراورده با هم بسیار مساعد بوده و مکمل هم نیز می باشند.