آیا از فواید و کاربردهای موم زرد عسل، آگاهی داشته اید؟ کدام مراکز فروش محصولات زنبورعسل در کشور، توانسته اند انواع موم خالص عسل را با قیمت خوبی به عرضه برسانند؟
حتما شما هم هنگامی که برای خرید عسل به بازار رفته باشید، با انواع عسل های موم دار و بدون موم، مواجه شده اید و شاید از هر کدام از این گونه های عسل طبیعی، خریداری کرده و مصرف نموده اید.
جالب است بدانید که بسیاری از فروشندگان عسل معتقدند که در خرید عسل های موم دار، تقلب کمتری صورت گرفته و همواره توصیه شده تا مصرف کنندگان، انواع عسل موم دار را خریداری و مصرف کنند.
اما جدا از عسل موم دار، آیا می دانید که امروزه موم عسل به سبب دارا بودن خواص فیزیکی و ترکیبات منحصربفردش، علاوه بر صنعت زنبورداری، در صنایع گوناگون دیگری مورد کاربرد قرار گرفته است و از اررزش بالایی هم برخوردار می باشد؟

موم زرد

موم عسل در صنایع گوناگون

گفتنی است که زنبورها در کندو عسل، با تولید موم توسط غدد موم ساز خود، محلی برای پرورش نوزادان زنبور، نگهداری عسل و گرده گل را ساخته اند که خب اگر این ماده مهم در کندو ساخته نگردد، فرآیند تولید عسل طبیعی متوقف شده و در این هنگام زنبورداران با استفاده از دستگاه های تولید موم صنعتی، از این موم ها برای تولید عسل بهره برداری نموده اند.
اما باید گفت که موم عسل، ماده ای زرد رنگ، حاوی انواع استرها، اسیدها و کربن های آزاد بوده که با توجه به خواص فیزیکی منحصربفردی که داشته، امروزه در صنایع ذیل مورد بهره برداری قرار گرفته است:

  • موم عسل نقطه ذوب بسیار بالایی داشته و به همین سبب در تولید شمع، مورد استفاده قرار گرفته است.
  • شکل پذیری آسان موم عسل و مقاومت بالای آن در برابر حرارت و انواع فشارهای مکانیکی، این ماده را در صنایعی چون، ریخته گری، قالبسازی، تولید درز و چسب، از اهمیت ویژه ای بهره مند نموده است.
  • موم عسل را در داروسازی به عنوان روکش برای قرص ها جهت بلع آسان، مورد بهره برداری قرار داده اند.

شاید بتوان به جرئت ادعا کرد که امروزه، بیشترین و مهم ترین بهره برداری از موم عسل، در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است، چرا که گفتنی است موم عسل با پوست انسان ها از سازگاری بیشتری برخوردار بوده و می تواند در تولید لوازم ذیل مورد بهره برداری قرار بگیرد:

  1. شامپوها و لوسیون مو.
  2. پاک کننده ها و ضدجوش ها.
  3. خمیردندان و دهان شویه.
  4. ضدبوها و ضدعرقها.
  5. انواع کرم های ضدپیری.
  6. لوازم آرایشی چون ریمل و رژ لب.

امروزه توسط مراکز معتبر فروش انواع محصولات و فرآورده های کاملا خالص و ناب زنبورعسل ایرانی در کشور، انواع موم و بره موم خالص و اصل، با بهترین کیفیت و قیمتی بسیار مناسب را به عرضه رسانیده اند و مشتریان می توانند به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای، با مشاورین و کارشناسان فروس این مراکز، در ارتباط باشند.