آیا می دانید بره موم صمغ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا تا به حال راجع به طریقه مصرف این محصول چیزی شنیده اید؟
بره موم ماده صمغ مانندی است که زنبورعسل با مراجعه به برخی درختان و استفاده از رزین جوانه های آنها اقدام به تولید آن می نماید. پس از اینکه زنبور مقداری از این محصول را که در توانش است را جمع آوری کرد به طرف کندو عسل برمی گردد و در داخل کندو، زنبوران کارگر قبل از ذخیره آن ها بره موم را با بزاق دهان خود آغشته کرده و به صورت صمغ در می آورند.
بره موم نوعی موم سیاه عسل بوده که در از جمله فرآورده های ارزشمند زنبورعسل نام دارد و توانسته با توجه به خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی خود، نقش فزاینده ای را هم در کندو عسل و هم برای انسان ها داشته باشد.

بره موم صمغ

کاربرد بره موم در کندو

بره موم در داخل کندو کاربرد های مختلفی دارد، از جمله این که برای بستن شکاف های کندو و عایق کاری مورد استفاده قرار می گیرد. اما بیشترین کاربرد این محصول در داخل کندو برای ضدعفونی کردن و مومیایی کردن حشرات و جانوران مزاحمی است که به داخل کندو نفوذ کرده اند.
زنبورعسل این جانداران مزاحم را می کشد و پس از آن اگر جسدش قابل انتقال به بیرون از کندو نباشد، آن را با بره موم صمغ مومیایی می کند تا مانع از فساد آن و پخش میکروب ها در داخل کندو شوند.
در واقع بره موم در ابتدای ورود به کندوها، دست و پاهای زنبورهای کارگر را ضدعفونی کرده و می تواند مانع از شیوع بیماری ها و آلودگی ها به داخل کندو نیز گردد. البته گفتنی است که بره موم در ترمیم شکستگی های کندو عسل هم از نقش مفیدی برخوردار بوده است.

بره موم صمغ

فواید مصرف بره موم برای انسان

همانطور که گفتیم مهم ترین خاصیت بره موم، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. بره موم همانطور که در داخل کندو می تواند باعث از بین رفتن میکروب ها شود در داخل بدن انسان هم چنین تاثیراتی را دارد. بره موم صمغ از سال ها پیش مورد مصرف انسان برای اهداف درمانی مختلف بوده است. امروزه بیشترین مصرف بره موم برای درمان مشکلات گوارشی و همچنین کم کردن تاثیرات شیمی درمانی بر روی بدن انسان است.
به طور کلی امروزه بره موم را یکی از فرآورده های ضدسرطانی زنبورعسل می شناسند که منجر به جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد و عدم تولید سلول های سرطانی گردیده است. اما طریقه مصرف آن چگونه است؟

بره موم صمغ

طریقه مصرف بره موم

برای اطلاع از طریقه مصرف بره موم باید در درجه اول بدانیم که به چه منظوری این محصول را به مصرف می رسانیم. در برخی موارد بره موم برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت مصرف آن هم به صورت موضعی خواهد بود. البته زمانی که هدف بهره مندی از خواص دارویی بره موم است، معمولا این محصول به صورت خوراکی مورداستفاده قرار می گیرد.
بره موم صمغ را می توان به صورت مخلوط با عسل هم مصرف کرد؛ اما بهترین شیوه استفاده از آن جویدن این محصول به مدت طولانی، حدود نیم ساعت، و سپس بلعیدن آن است. در ضمن تا زمان به پایان رسیدن دوره مصرف، بهتر است که بره موم در یخچال نگهداری شود.
مجموعه عسل ایران از جمله مراکز فعال در زمینه عرضه بهترین بره موم های طبیعی به سراسر کشور می باشد؛ پس اگر قصد خرید این محصول را دارید با تماس با این مجموعه مرغوب ترین نوع این محصول را خریداری کنید.