آیا می دانید که شرایط نگهداری و زمستان گذرانی زنبورعسل در صنعت زنبورداری چیست؟ آیا می دانید که قیمت یک کلنی زنبورعسل چه نرخی را در بازار داشته است؟
پرورش زنبورعسل و صنعت زنبورداری، از اهمیت وِیژه ای برخوردار بوده و زنبورداران بایستی با تمامی مراحل و نکات گوناگون، پیرامون تهیه لوازم و تجهیزات زنبورداری و شرایط نگهداری این زنبورها در فصول مختلف سال، آگاهی کامل را داشته باشند تا بدون هیچ اختلال و آسبی به کندو عسل، در تولید هر چه بهتر و بیشتر فرآورده ای چون عسل طبیعی، موفق باشند.
خوشبختانه در کشور ما، اولین معیار و شرایط ایده آل برای پرداختن به امر زنبورداری، یعنی وجود آب و هوا و اقلیمی مناسب و به خصوص پوشش گیاهی متنوع، وجود داشته و این زنبورداران هستند که می توانند با سرمایه گذاری ها و اقدامات لازم جهت نگهداری کندوها و پرورش زنبوعسل، حرفه ای موفق را پیشه گرفته و در حفظ سلامت افراد جامعه نیز نقش فزاینده ای را دارا باشند.
حال آیا می دانید که شرایط نگهداری و تغذیه دادن زنبورهای عسل در کندوها، چگونه بوده و چه نکاتی به خصوص در فصل زمستان باید رعایت گردد؟

نگهداری زنبورعسل

نکات مهم زمستان گذرانی زنبورعسل

بنظر می رسد که از جمله دغدغه های اصلی زنبورداران در کشور، بحث زمستان گذرانی کندوها و شرایط نگهداری زنبورعسل در فصول مختلف سال بوده که در اینجا به برخی از نکات مهم پیرامون این مهم، پرداخته شده است:

  1. گفتنی است که قبل از رسیدن به خنکی هوا و تا پایان شهریور ماه، باید تغذیه کلنی ها به پایان رسیده باشد، چرا که امکان فاسد شدن شربت های تغذیه های مصنوعی و شیره ها در کندو عسل وجود داشته است.
  2. توصیه شده تا قبل از زمستان گذرانی و در فصل پاییز، زنبورداران کندوهای خود را در مزارع پنبه و آفتابگردان نگهداری کنند.
  3. قبل از شروع فصل زمستان، باید کندوها تمیز و نظافت گردند و به هیچ وجه نباید ترکیب غذایی شان های داخل کندو به هم ریخته گردد.
  4. از قرار دادن شان های خالی و نیمه پر در کندو جهت تغذیه ی زمستانی، باید پرهیز گردد.
  5. قبل از فصل زمستان، کلیه محصولات طبیعی زنبورعسل باید از کندو خارج گردد.
  6. یکی از مهم ترین وظایف هر زنبوردار قبل از فصل زمستان، مبارزه و درمان بیماری ها و آفت های موجود در کندو عسل بوده است.
  7. گفتنی است که یکی از عوامل اصلی تلفات زمستانه زنبورعسل، مرطوب بودن کندو به سبب نفوذ نزولات آسمانی مانند باران به داخل کندو بوده که پیش از فصل زمستان، زنبورداران نباید اجازه نفود این رطوبت به داخل کندو گردند.
  8. دریچه و سوراخ پرواز زنبورعسل باید در فصل زمستان تنگ تر گردد.

و بسیاری از موارد و نکات مهمی که تمامی زنبورداران جهت از بین نرفتن کندو عسل و کاهش تلفات زمستانه، باید بدانند و به طور کلی رعایت کنند.
شایان ذکر که ارزش یک کلنی زنبورعسل که توسط زنبورداران به واسطه وجود تنوع پوشش گیاهی خاصی در یک منطقه، جابجا می گردد، به سن ملکه موجود در آن بستگی داشته و قیمت هر کلنی هم به این امر بستگی داشته و همواره زنبورداران به دنبال یک کلنی فعال و قوی از زنبورعسل هستند.
زنبورداران می توانند جهت خرید انواع کلنی های زنبورعسل و مشاوره پیرامون چگونگی زنبورداری و شرایط نگهداری زنبورعسل، با مشاورین در این حوزه نیز ارتباط مستقیم داشته باشند.