آیا می دانید که امروزه در بسیاری از صنایع گوناگون، از موم زنبورعسل بهره برداری نموده اند؟ کدام مراکز توزیع موم عسل در کشور، معتبر بوده و قیمت عمده مناسبی را ارائه داده اند؟
موم عسل، ماده ای زرد رنگ، بسیار جذاب و با مشخصات باثبات فیزیکی بوده که عمده ترکیبات تشکیل دهنده آن، استرها، اسیدها و کربن های آزاد می باشد و وجود آن در کندو عسل برای تولید عسل طبیعی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
گفتنی است که هیچ انسانی قادر به تولید موم به صورت اینچنین منظم و با قاعده های 6 ضلعی منتظم نبوده و این زنبورها هستند که به بهترین شکل ممکن، موم را تولید کرده تا روند و مراحل تولید عسل طبیعی، دچار وقفه نگردد.
البته ذکر این نکته ضروری بوده که در برخی از زنبورداری های بزرگ که امکان تولید موم بیشتری توسط زنبورها وجود نداشته و از طرفی زنبورداران به عسل بیشتری احتیاج داشته اند، دستگاه های تولید موم ورقه ای به کمک آنان آمده که می توانند در مدت زمان کوتاه تری، موم عسل را تولید و به تولیدات بیشتر عسل طبیعی در زنبورداری ها، کمک شایانی نموده باشند.
اما با توجه به مشخصات و خواص فیزیکی مناسب موم عسل در برابر عوامل گوناگون، این ماده امروزه در بسیاری از صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و تمامی این صنایع به دنبال تهیه موم عسلی تازه و باکیفیت بوده اند.

موم عسل

موم عسل در صنایع

موم عسل ماده ای با مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط گوناگونی چون حرارت و انواع دیگر فشارها بوده که امروزه استفاده از این ماده را در صنایع گوناگون، از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.

  1. از موم عسل به سبب خاصیت بالای شکل پذیری آسان و نقطه ذوب بالا، در صنایعی چون تولید درز و چسب، قالبسازی و چاپ بهره برداری نموده اند.
  2. موم عسل به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.
  3. جالب است بدانید که موم عسل به عنوان روکش برای قرص ها و کپسول ها در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار گرفته که می تواند بلع این داروها را سهل تر کند.
  4. از همه مهم تر اینکه، امروزه بیشترین درصد بهره برداری از موم عسل، در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بوده که به واسطه تأثیرگذاری مناسب بر پوست صورت و دست انسان ها، در ساخت لوازمی چون، کرم های دست و صورت، پودرها و لوسیون ها مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر تولیدکنندگان در صنایع گوناگون می توانند با ارتباط داشتن با عرضه کنندگان بهترین و اصل ترین موم زنبورعسل، انواع موم عسل را به صورت عمده و با قیمت مناسبی خریداری کنند.