خواص انواع عسل طبیعی همچون کنار، آویشن و … هم به صورت عملی و هم علمی اثبات شده و آثار درمانی و فواید بی نظیر آن ها از ابتدا مورد توجه انسان ها بوده است.
لذا در این قسمت قصد داریم به تعدادی از خواص همه عسل های طبیعی از قبیل، کنار، آویشن، چندگیاه، زرشک، خارشتر، سیاه دانه و … به صورت اجمالی اشاره نماییم:
عسل طبیعی متوقف کننده سرفه کودکان است. مطالعات مقایسه ای نشان داده که عسل خیلی موثرتر از داروی دکسترومتورفان می باشد. که داروی اصلی OTC است که در تهیه شربت های ضد سرفه کاربرد دارد.

عسل طبیعی همچنین می تواند در طول روز نقشی در کاستن استرس درون سلولی ایفا کند. عسل، به کمک آثار پایین آورنده گلوکز خون و دارا بودن مقادیر کمی مواد آنتی اکسیدان با استرس سوخت و سازی مبارزه و به مرور زمان جلوی بروز آن ها را می گیرد و یا آثار رادیکال های آزاد بر پیری مغز و سیستم اعصاب را می گیرد.

خاصیت دارویی عسل طبیعی
مصرف عسل طبیعی سطح گلوکز را کاهش می دهد و بنابراین به مرور زمان خطر مختل شدن سوخت و ساز گلوکز را کاهش می دهد. علاوه بر این، عسل مقدار کمی مواد آنتی اکسیدان لازم برای واژگون کردن آثار ویرانگر رادیکال های آزاد را بر روی مغز و سیستم عصبی در حال پیر شدن فراهم می سازد.

خواص درمانی عسل طبیعی
جلوگیری از آسیب، همراه با چندین مشکل سوخت و سازی بیماری قند و پیشرفت دیگر بیماری های مرتبط با سن، مانند آلزایمر، دمانس های عروقی، پارکینسونیسم، کم شدن حافظه و شناخت، از درمان به مراتب ساده تر است.
معلوم شده است که مصرف بیش از حد مواد قندی و دیگر شیرین کننده ها در طول زندگی با همه این بیماری ها ارتباط دارد.

به نظر می رسد مصرف منظم عسل طبیعی، به علت توان این ماده برای تنظیم قند خون با پایین آوردن سطح قند در گردش و کاهش استرس سوخت و سازی، راه حل ساده ای باشد که خطر این بیماری ها را کاهش و از بروز آن ها جلوگیری نماید.