آیا عسل آلرژی زاست؟ تاثیر و خواص درمانی عسل در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها اثبات گشته است، اما در این متن سعی شده فقط در مورد عسل و آلرژی بحث شود.
احتمالا پرسشی که بیش از هر چیز در مورد منافع خوردن عسل برای تندرستی مطرح می شود این است که آیا خوردن عسل به بهبود آلرژی من کمک می کند؟

طی دهه ها، باور بسیاری افراد براین بوده است که رویارویی با مقادیر کم گرده موجود در عسل به حساسیت زدایی به آلرژی های خاص کمک می کند و علائم آلرژی را کاهش می دهد. در کجا بهتر از عسل می توان دوزهای کم گرده را یافت که از ناحیه ای که شخص در آن زندگی می کند جمع آوری شده باشد.

موضوع دوم مربوط به طبیعت آلرژن های تولید شده توسط گیاه و گرده های آن است. بیشتر گرده ای که در عسل یافت می شود از نوعی است که تحت نام گرده افشانی با حشرات، نامیده می شود، یعنی گرده پراکنده شده به وسیله جانوران یا حشرات.
این گرده ها سنگین تر و غلیظ تر هستند و با هوا منتقل نمی گردند. بیش تر گیاهان گلداری که مورد ملاقات زنبورهای عسل قرار می گیرند این نوع گرده را تولید می کنند که به طور معمول با ایجاد واکنش های حساس زا در انسان همراه نیست.

کلا گرده هایی که در انسان باعث ایجاد آلرژی می شوند، گیاهان گرده افشانی شونده به وسیله باد هستند که گرده ای سبک، و خشک تولید می کنند که توسط جریان هوا در محوطه وسیعی منتشر می گردند.
این گونه گیاهان مقادیر زیادی از گرده های نسبتا سبک تولید می کنند که با هوا منتقل می شوند و به آسانی وارد ریه ها می شوند و هنگام ورود به بدن با غشای مخاطی حساس بینی تماس می یابند که منجر به واکنش های آلرژیک شخص می گردد.

هیچ گونه دلیل علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن عسل به برطرف کردن آلرژی کمک می کند، با این همه هیچ گونه دلیل علمی هم موجود نیست که نشان دهد خوردن عسل باعث افزایش آلرژی خواهد شد. این یکی از حوزه هایی است که در آن خوردن عسل هیچ گونه ضرری ندارد ولی با چون و چرا ممکن است سودمند نیز باشد.