آیا می دانید در استان همدان تنها از کندو عسل مدرن بهره برداری صورت گرفته و زنبورداران در این استان می توانند انواع بهترین کلنی و کندو عسل مدرن را با قیمت خوبی خریداری کنند؟
امروزه در این که استان همدان یکی از تولیدکنندگان معتبر از انواع عسل دارویی و درمانی در کشور ما نام داشته شکی نیست، اما خب زنبورداران تازه کار در این استان هم، دغدغه ی تهیه ی یک کندو عسل مناسب را داشته اند و بایستی در این مهم، دقت کافی هنگام خرید را دارا باشند.
خوشبختانه همزمان با مدرن شدن بسیاری از صنایع گوناگون در دنیا، صنعت زنبورداری هم از این قاعده مستثنا نبوده و امروزه شاهد وجود انواع کندوهای مدرن در زنبورداری های کشور می باشیم که توانسته منجر به رونقی جدی در این صنعت ارزشمند گردد.
گفتنی است که هنوز هم در برخی از مراکز زنبورداری های کشور، از کندوهای بومی از جنس سفال و یا حلب نیز بهره برداری می نمایند؛ اما استان همدان یکی از آن دسته تولیدکنندگان عسل ایرانی بوده که امروزه تنها از تعداد 202 هزار فروند کندو عسل مدرن، بهره برداری زیادی را صورت داده و هیچ بهره برداری از کندو بومی در این استان، صورت نگرفته است.

کندو عسل مدرن

آشنایی با کندوهای مدرن

انواع کندو عسل مدرن بهره برداری شده در تمامی زنبورداری های مدرن که به کندوهای جعبه ای نیز شهرت داشته اند، می توان به دو دسته ذیل اشاره داشت:

  1. کندو عسل چوبی.
  2. کندو عسل پلاستیکی.

شایان ذکر که دسته دوم کندوهای مدرن یعنی کندوهای پلاستکی، به تازگی پا به عرصه زنبورداری گذاشته اند و باید اشاره داشت که از جمله مشخصات و مزیت های مشترک این کندوها، می توان به سبکی وزن و قابلیت جابجایی و حمل آسان آنها اشاره داشت.
یک کندو عسل چوبی، از مواد اولیه ی کاملا طبیعی، یعنی از چوب درختان ساخته شده که خب گفتنی است با توجه به این که قابل تعمیر مجدد توسط خود زنبورها بوده و اگر در بالاترین کیفیت خود ساخته شده باشند، می توانند چندین سال متوالی، از بازدهی بسیار بالایی برای مراکز زنبورداری ها برخوردار باشند.
گفتنی است با توجه به اینکه کندوهای چوبی از مقاومت کمتری در برابر حشراتی چون موریانه برخوردار بوده اند، بایستی با ارتفاع مشخصی از سطح زمین، مورد بهره برداری قرار بگیرند. در ضمن باید اشاره داشت که این کندوها قابل سازگاری با هر نوع اقلیم و شرایط آب و هوایی می باشند.
در مقابل کندوهای چوبی، کندوهای پلاستیکی قرار داشته اند که اگر چه از قیمت بالاتری نسبت به کندوهای چوبی برخوردار بوده، اما با توجه به مزیت های دیگری که داشته، می توانند در زنبورداری هایی که بحث اقتصادی برایشان اهمیت بالایی نداشته، مورد بهره برداری قرار بگیرند.
شایان ذکر که یک کندو عسل پلاستیکی، به آسانی قابل ضدعفونی کردن و شست و شو می باشد، از مقاومت بیشتری در برابر حرارت و هجوم حشراتی مانند موریانه برخوردار بوده و در مواردی می تواند از وزن کمتری نیز برخوردار باشد.
در حال حاضر زنبورداران در استان همدان می توانند با مشاورین در حوزه فروش انواع کندو عسل مدرن، مشورت های لازم را صورت داده و بهترین و مناسب ترین کندو عسل را خریداری کنند. هنگام خرید کندوهای مدرن، حتما به عدم شکستگی و سبکی وزن آنها توجه داشته باشید.