عسل خالص دارای خواص زیادی است که در این متن با اثرات فوق العاده آن در زیبایی آشنایی بیش تری پیدا خواهیم کرد. با در نظر گرفتن اثرات عسل در زیبایی می توان گفت که عسل نقش مهمی را در این حیطه به عهده دارد. به عنوان مثال عسل با هیدراته کردن پوست و آبرسانی آن نقش بسزایی را در لطافت و صافی پوست و زیبایی آن اجرا میکند.

متخصصان زیبایی سعی می کنند که در انواع ترکیب ماسک ها از عسل استفاده کنند. انواع ماسک ها را می توان از عسل تهیه کرد البته عسل مورد استفاده حتما باید طبیعی باشد تا خواص خود را در پوست باقی بگذارد و در غیر اینصورت نه تنها برای پوست مفید نیست بلکه ممکن است که ضرراتی را در پی داشته باشد. (برای اطلاع از نحوه ی تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی میتوانید به مطلبی که پیش از این با این موضوع منتشر شده است مراجعه نمایید.)

پیش از استفاده از ماسک ها لازم است که اصولی را رعایت کنیم به عنوان مثال بهتر است که پوست خود را به خوبی بخور دهیم. ماسک هایی که میتوان بدین طریق و با استفاده از عسل تولید کرد نیز بسیارند به عنوان مثال هنگامیکه دارچین و مقداری عسل را به نسبت یک به دو مخلوط کرده در واقع ماسک عسل و دارچین را میسازیم که برای پوست های چرب و جوش دار استفاده می شود. در ادامه در خصوص سایر خواص عسل بر روی پوست، انواع این ماسک ها، شیوه های ساخت انواع ماسک با عسل، نحوه ی استفاده ی صحیح از آن ها و… را شرح خواهیم داد. پس در صورتیکه مایلید در خصوص این موارد بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فواید عسل بر روی پوست

همانطور که در مقدمه اشاره شد اثرات عسل در زیبایی را میتوان به فوایدی که عسل برای پوست صورت دارند ارتباط داد. زیرا که زیبایی پوست یکی از مهم ترین عواملی ست که باعث میشود شخصی زیبا به نظر برسد. اما این فواید عسل چه هستند؟ عسل برای پوست فواید بسیاری را در پی داشته و در حفط سلامت، جوانی و شادابی پوست اثرات بسیار مطلوبی را در پی دارد. به عنوان مثال در زیر به برخی از فواید عسل برای پوست اشاره کرده ایم:

  1. ضد باکتری: عسل دارای خواص ضد باکتری است و می‌ تواند در کاهش عفونت‌ های پوستی کمک کند.
  2. تسکین دهنده التهابات: خواص ضد التهابی عسل می‌ تواند به بهبود التهابات پوست کمک کند. و در درمان انواع مشکلات شایع پوستی همانند جوش‌ ها، آکنه و قرمزی‌ ها مفید باشد.
  3. آنتی اکسیدان قوی: عسل حاوی آنتی اکسیدان‌ هایی ست که می‌ توانند در مقابله با آسیب‌ های اکسیداتیو در پوست مؤثر باشند. و به پوست شما کمک کنند که دچار پیری زود رس نگردد.
  4. مرطوب کننده قوی: عسل حاوی قندهای طبیعی ست که این قندها می‌ توانند در حفظ رطوبت پوست کمک کرده و پوست شما را نرم و تازه کنند.
  5. افزایش ترمیم پذیری پوست: برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که مواد موجود در عسل می‌ توانند در ترمیم پذیری پوست موثر بوده. و به زخم ها و مشکلات پوست شما کمک کند که سریع‌ تر و بهتر بهبود یابند.
  6. اثرات آنتی‌ باکتریال و ضد قارچی: عسل می‌ تواند به کنترل رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ ها در پوست کمک کرده و از عفونت‌ های پوستی جلوگیری کند.

بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که عسل یکی از بهترین مواردی ست که میتوان در درمان و پیشگیری از مشکلات پوستی از آن بهره گرفت. اما در مواردی که پوست دچار مشکلی جدی ست بهتر است که پیش از استفاده از عسل و ماسک های مربوطه، با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت تائید ایشان اقدام به استفاده نمایید. زیرا که در مواردی نه تنها عسل مفید نیست بلکه ضرر و زیان هایی را در پی دارد. که ما از آن ها آگاه نیستیم.

انواع ماسک عسل

ماسک های پوستی عسل خواص عسل که پیش از این شرح داده شدند را در بر میگیرند. به عنوان مثال به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، می‌ توانند در بهبود بخشی و درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، خشکی و التهابات پوستی موثر واقع گردند. و از آنجاییکه هر ماسک از ترکیب عسل با مواد مختلف دیگری تهیه میگردد، خواص سایر مواد ترکیبیاتی نیز در کنار خواص عسل تاثیرات مطلوبی را بر روی پوست میگذارند. پس بهتر است به جای آن که از عسل به صورت خام بر روی پوست استفاده کنید از ماسک های پوستی بهره بگیرید.

در زیر چند نوع ماسک پوستی عسل را به همراه نحوه ی تهیه ی آن ها معرفی کرده ایم:

1- ماسک عسل و نمک دریا: برای تهیه این ماسک، یک قاشق عسل را با یک قاشق نمک دریا مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. این ماسک در درمان جوش و آکنه موثر است.

2- ماسک عسل و یونجه: برای تهیه این ماسک، یک قاشق عسل را با یک قاشق پودر یونجه مخلوط کرده و بر روی پوست خود قرار دهید. این ماسک در درمان التهابات پوستی موثر است.

3- ماسک عسل و آووکادو: برای تهیه این ماسک، یک قاشق عسل را با یک عدد آووکادو مخلوط کرده و روی پوست بگذارید. این ماسک در  درمان خشکی پوست موثر است.

4- ماسک عسل و شیر: برای تهیه این ماسک، یک قاشق عسل را با یک قاشق شیر مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. این ماسک به پوست شما نرمی و لطافت می‌ بخشد.

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع ماسک پوستی ای، بهتر است ابتدا پوست خود را تمیز کنید. و همچنین پیش از استفاده نیز مقداری از ماسک را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که آلرژی ای ندارید.

راهکارهای خانگی درمان ریزش مو

یکی دیگر از عوامل موثر در زیبایی، زیبایی و شادابی موی انسان است. از همین رو میتوان اثرات عسل در زیبایی را به فواید عسل برای مو نیز ارتباط داد. ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و منجر به از بین رفتن زیبایی مو میگردد. می‌ توان با استفاده از راهکارهای خانگی این مشکل را بهبود بخشید. یکی از این راهکارها استفاده از عسل است. عسل یکی از مواد غذایی مفید برای مو است. که به طور طبیعی ترکیباتی مانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها را در خود دارد. که هر کدام از آن ها به نحوی در سلامت مو موثر هستند. همچنین، عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌ باکتریال است. که می‌ تواند به کنترل التهاب پوست سر و جلوگیری از عفونت‌ های موجود در پوست سر کمک کند.

برای استفاده از عسل به عنوان راهکار درمانی برای ریزش مو، می‌توانید روش زیر را دنبال کنید:

  1. یک قاشق عسل را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
  2. موهای خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  3. عسل حل شده را به موهای خود بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید.
  4. سر خود را با آب و شامپو بشویید و موهای خود را خشک کنید.

بهتر است این روش را هفته‌ ای یک یا دو بار تکرار کنید تا بهبود ریزش موی خود را به خوبی مشاهده نماید. البته شاید این روش کمی برای شما خسته کننده باشد از همین رو میتوانید به راحتی از شامپوهای عسل استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شامپو و صابون عسل (برای پوست صورت و بدن) میتوانید به مطالبی که پیش از این اختصاصا در خصوص آن ها منتشر شده است مراجعه نمایید. نمونه ای از این مطالب عبارتند از: