ترکیبات موجود در ژل رویال چیست؟ چگونه می توان با خواص مصرف ژل رویال آشنایی پیدا کرد؟ کدام مراکز خرید، ژل رویال خالص و مرغوب را به عرضه می رسانند؟
حتما می دانید که عسل طبیعی، تنها فرآورده ی زنبورعسل نبوده و ژل رویال، گرده گل یا بره موم هم از جمله دیگر فرآورده های زنبورعسل بوده اند که با توجه به ترکیباتی که داشته اند، می توانند خواص منحصربفرد دارویی و درمانی را برای انسان ها دارا باشند و حتی به همراه عسل طبیعی نیز مصرف گردند.
اما آیا می دانید که ژل رویال چگونه تولید شده و چه ترکیباتی را دارا بوده است؟ وجود ژل رویال در کندو عسل چه نقشی داشته و مصرف آن برای انسان ها از چه خواص دارویی و درمانی برخوردار می باشد؟

خواص ژل رویال

ژل رویال و ترکیبات آن

ژل رویال مایعی سفید مایل به زرد رنگ، ژلاتینی و تولید شده توسط دو غده مغزی موجود در سر زنبورهای کارگر بوده که تحت شرایط خاصی چون افزایش جمعیت موجود در کلنی، در کندو عسل تا سنین 12 الی 15 روزگی زنبورهای کارگر ترشح شده و یک منبع تغذیه ای مفید نام داشته است.
در واقع باید گفت که ژل رویال، تغذیه ی لاروها تا 4 روز اول حیات و تغذیه ی زنبور ملکه، تا پایان عمر بوده است و تفاوت های بارزی که در زنبور ملکه مانند طول عمر، بارور شدن و جثه ی زیبا وجود داشته، ناشی از تغذیه ی ملکه از ژل رویال بوده است.
گفتنی است که ترکیبات موجود در ژل رویال، ترکیباتی ارزشمند بوده که توانسته این ماده را علاوه بر زنبورها، برای انسان ها هم از خواص مفیدی بهره مند سازد. ترکیبات اصلی ژل رویال عبارتند از:

  • آب.
  • انواع کربوهیدراتها و چربی ها.
  • انواع ویتامین هایی چون، گروه B، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، بیوتین، ویتامین E.
  • انواع مواد معدنی مانند، پتاسیم، کلسیم، منزیم، آهن و مس.
  • کلاژن.
  • پروتئین هایی مانند گلبولین و آلبومین.
  • اسیدهای آمینه ضروی مانند 10 هیدروکسی 2 دکونئیک اسید یا HAP10 که تنها در ژل رویال وجود داشته.
  • استیل کولین.

شایان ذکر که امروزه زنبورداران پس از خارج نمودن ژل رویال از کندو و خشک نمودن، آن را در بسته بندی های گوناگونی در شرایطی به دور از نور و عمدتا در فریزر نگهداری می کنند تا خواص خود را از دست نداده و فاسد نگردد.
در بازارهای محصولات زنبورعسل هم، ژل رویال به صورت پودر خالص و یا همراه با عسل طبیعی عرضه شده و همواره توصیه شده تا ژلی رویال را خریداری کنید که در فریزر نگهداری می گردد تا اطمینان از عدم فاسد شدن آن داشته باشید.
حال با توجه به اینکه یکی از بهترین طریقه های مصرف ژل رویال، همراه با عسل طبیعی بوده، آیا می دانید که ترکیبات موجود در ژل رویال، چه خواصی را برای مصرف آن داشته اند؟

خواص ژل رویال

خواص ژل رویال مرغوب

همانطور که متوجه ترکیبات بسیار ارزشمند موجود در یک ژل رویال شدید، باید بدانید که مصرف آن به صورت زیر زبانی باعث شده تا سریع تر جذب خون گردد و اثرات مثبتی را داشته باشد.
به طور کلی برای مصرف ژل رویال، می تواند خواص درمانی ذیل را نام برد:

  • گفتنی است که وجود انواع ویتامین های موجود در ژل رویال، می تواند خواص منحصربفردی را داشته باشد. به عنوان مثال ویتامین B1، می تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد و بیوتن موجود در آن، می تواند منجر به تقویت پوست و مو گردد.
  • اسیدهای آمینه موجود در ژل رویال، مصرف این ماده را در درمان نازایی و ناباروری، از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.
  • استیل کولین موجود در ژل رویال، در درمان مشکلات عصبی اثرگذار بوده و به جرئت می توان گفت که مصرف ژل رویال، در درمان بیماری MS، از اهمیت خوبی برخوردار می باشد.

خوشبختانه امروزه شما می توانید انواع ژل رویال مرغوب را در بسته بندی های با وزن های گوناگون، با قیمت بسیار خوبی از مراکز معتبر خرید انواع محصولات زنبورعسل ایرانی، خریداری کنید.