مصرف عسل صادراتی و باکیفیت ایرانی به صورت کنترل شده زیر نظر پزشک معالج، علی الخصوص نقش عسل اقاقیا که میزان گلوکز آن پایین است، نه تنها برای بیماران دیابتی مضر نیست بلکه می تواند در درمان و پیشگیری از دیابت مزمن اثر بخش باشد.
محققان در تحقیقات خود در زمینه پزشکی به این نتیجه رسیده اند که با جایگزین کردن شکر در رژیم غذایی با عسل می توان از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده و حتی گام موثر در درمان این بیماری طاقت فرسا برداشت. همچنین ثابت شده است که استعمال عسل در پانسمان زخم پاهای افراد مبتلا به بیماری دیابت، روند ترمیم این زخمها را تسریع می نماید.
البته این سوال مطرح است که آیا مصرف عسل برای افراد مبتلا به دیابت تا چه حدی مجاز می باشد, همانطور که می دانیم عسل یک ماده غذایی شیرین می باشد که قسمت اعظم آن را انواع کربوهیدراتها تشکیل می دهد. بخشی از این کربوهیدرات موجود در عسل را فروکتوز تشکیل می دهد که برای بیماران دیابتی مضر نیست و برای اینکه جذب خون شود، نیازمند انسولین نمی باشد اما گلوکز موجود در عسل که معمولا زیاد نیست برای این بیماران مضر است و باید مصرف آن به صورت کنترل شده و زیر نظر پزشک معالج باشد. در بین انواع مختلف عسل، عسل اقاقیا کمترین مقدار گلوکز را دارا می باشد.