مصرف کنندگان عسل، همواره به دنبال پاسخ این پرسش هستند که مشخصات عسل طبیعی چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت، مطمئن ترین راه برای تشخص عسل طبیعی از عسل تقلبی، تست آن در آزمایشگاه مواد غذایی می باشد.
اما در عین حال برخی روش‌های تجربی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد، مثلاً:

اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب پخش شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.

روش دیگر این که قطره‌ای عسل را روی یک قطعه شیشه ریخته، چنانچه قطره عسل سریعاً وا رفت و پخش شد، دلیل به فاسد شدن عسل و دخل و تصرف انسان است، در حالی که قطره عسل طبیعی لحظاتی سفت و کمی مدور باقی می‌ماند.

عسل را درون ظرف ریخته و بعد آن را درون ظرف دیگر ریخته و اگر درون ظرف پر از حباب شد نشانه طبیعی بودن عسل است.

با وجود روش‌های فوق، این روش‌ها به تنهایی نمی‌توانند خالص بودن عسل را ثابت کنند و با اتکا به وضع ظاهری عسل کمتر می‌توان در مورد خلوص و مرغوبیت آن اظهار نظر صحیحی نمود، چرا که فقط روش آزمایشگاهی، روش مناسبی در تعیین خلوص عسل می‌باشد و برای شناسایی تقلب در عسل بهترین راه اندازه‌گیری مقدار قندهای موجود در عسل و تعیین نسبت قند فروکتوز به قند گلوکز در آن می‌باشد. نسبت قند فروکتوز به قند گلوکز در عسل طبیعی حدود 1/1 تا 2/1 می‌باشد که این نسبت در عسل تقلبی برقرار نمی‌باشد.

در پایان پاسخ یک زنبوردار قدیمی در جواب به همین سوال که بنده از وی پرسیدم اشاره می نمایم که گفت: “عسلی خوب است که زنبوردار آن خوب باشد.”

کیفیت عسل طبیعی را در محصولات ما جستجو کنید.