آیا می دانید که افراد دیابتی هم می توانند عسل مصرف کنند؟ امروزه کدام مراکز خرید معتبر توانسته اند انواع عسل طبیعی مخصوص دیابتی ها را عرضه کنند؟
مصرف عسل طبیعی و خالص آنقدرها اهمیت داشته که امروزه تمامی افراد در دنیا به دنبال تهیه عسلی مرغوب و خالص بوده اند تا با مصرف آن، شاهد اثرات مثبت دارویی و تغذیه ای در خود باشند و در حفظ سلامت خود کوشا باشند.
اما گاها برخی از افراد به خصوص بیماران دیابتی، از مصرف عسل، پرهیز کرده و قند موجود در عسل طبیعی را برای افزایش میزان قند خون خود، مضر دانسته اند. حتی برخی از پزشکان هم مصرف عسل را برای بیماران دیابتی، ممنوع نموده اند.
باید اشاره داشت که ترکیبات و مواد قندی موجود در یک عسل طبیعی، که تمامی آن از شهد گل های گیاهان توسط دخالت مستقیم زنبورهای کارگر جمع آوری و ذخیره شده باشد، گلوکز، فروکتوز و ساکارز بوده که گفتنی است بیش از 85 درصد ترکیبات موجود در یک عسل طبیعی را تشکیل داده اند.
این مواد قندی، موادی ساده و مونوساکاریدی بوده اند که اگر یک عسل کاملا خالص و طبیعی را تهیه کرده باشید، این مواد قندی هیچ عوارضی را دارا نبوده اند و حتی می توانند جایگزین انواع مواد قندی و شکردار مضر در برنامه روزانه انسان ها نیز باشند.
گفتنی است که میزان گلوکز موجود در ترکیبات یک عسل طبیعی، سبب شده تا مصرف این ماده غذایی، علاوه بر انرژی بخشی و نشاط فراوان، موجب تقویت حافظه و مغز نیز گردد و مصرف آن به خصوص برای کودکان نیازی ضروری بوده است.
اما آیا می دانید که چرا برخی از پزشکان مصرف عسل را برای بیماران دیابتی ممنوع دانسته اند؟ کدام نوع عسل برای بیماران دیابتی مفید است؟

عسل دیابتی

دیابتی ها و مصرف عسل

باید گفت که تنها ماده ی قندی موجود در عسل طبیعی که هر چقدر کمتر باشد، نشان از میزان مرغوبیت عسل طبیعی بوده، ساکارز موجود در آن می باشد که عمدتا تمامی عسل های تولید شده، ساکارزی کمتر از 5 درصد را داشته اند و حتی در برخی از مناطق کشور، انواع عسل با ساکارز کمتر از 3 درصد هم تولید شده است.
به گفته برخی از پزشکان، وجود درصد بالایی از ساکارز موجود در عسل طبیعی، عوارض جدی را برای افراد دیابتی داشته و به سبب آنکه امروزه علاوه بر وجود انواع عسل های با ساکارز بالا، انواع عسل های تقلبی و مصنوعی که با آب و شکر هم تغذیه شده اند در بازار عرضه شده و به خاطر همین نگرانی، پزشکان، بیماران دیابتی خود را از مصرف عسل طبیعی، منع نموده اند.
اما امروزه خوشبختانه تولیدکنندگان معتبر انواع گونه هایی از عسل طبیعی در کشور، توانسته اند با تولید انواع عسل های با ساکارز کمتر از 2 تا 1 درصد، مناسب ترین گونه های عسل طبیعی را برای بیماران دیابتی تولید کرده و روانه بازارهای فروش عسل طبیعی، نموده باشند.
از انواع عسل های مفید برای بیماران دیابتی، می توان به عسل آویشن اشاره داشت که عسلی سرشار از انواع ویتامین هایی چون A و E بوده که مصرف آن علاوه بر افراد دیابتی، برای دیگر افراد نیز می تواند خواص درمانی مفیدی را دارا باشد.
برای آگاهی از انواع عسل های دیابتی مخصوص این افراد، می توانید با عرضه کنندگان معتبر آن در مراکز خرید مجوزدار در کشور، ارتباط مستقیم داشته باشید.